Course: Selected nursing models

» List of faculties » FZS » KOS
Course title Selected nursing models
Course code KOS/NVOMK
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Felzmannová Radka, PhDr.
  • Kohoutová Ivanka, PhDr. PhD.
  • Kroupová Lenka, Mgr.
Course content
- Conceptual models and theories of nursing - the terminology, the category of conceptual models - Status of conceptual models in the discipline of nursing - Main units, critical analysis of basic nursing models - Characteristics, structure and use of conceptual models in practice - Humanistic concept models - F. NIGHTINGALE :, V. HENDERSON, DE OREM, ROPER N., R. pars, J. WATSON - Conceptual models of interpersonal relationships IJ ORLANDO, M. GORDON - Conceptual models of the system - ED JOHNSON, I. KING, C. ROY B. NEUMAN - Conceptual models of energy fields - ME ROGERS - Conceptual models transcultural care - M. Leininger, J. and R. Giger N Davidhizar - Conceptual models focusing on care for mother and child - E. Wiedenbach, RT MERCER, THE BERNARD

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • Contact hours - 15 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 60 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vysvětlit základní pojmy a informace týkající se teroie ošetřovatelství
popsat rolový konflikt sestry při aplikaci vybraných ošetřovatelských modelů v klinické péči
charakterizovat a analyzovat základní ošetřovatelské modely: dle Nightingale, Roperové, Oremové, Orlandové, Royové, Hendersonové, Gordonové, Kingové
Skills
aplikovat vhodný ošetřovatelský model pro vybraného pacienta
zvolit vhodný základní ošetřovatelský model pro vybranou situaci
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
předpokládá se základní znalost proboematiky ošetřovatelských modelů v ošetřovatelské praxi na úrovni znalostí Bc. studia.
learning outcomes
Knowledge
pochopí a popíše role sestry při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu
popíše význam ošetřovatelských modelů v současném ošetřovatelství
orientuje se v jednotlivých kategoriích ošetřovatelských modelů
vysvětlí chraakteristiku, strukturu a využitíá koncepčních modelů v ošetovatelské praxi
specifikuje postavení koncepčních modelů ve vědním oboru ošetřovatelství
sestaví plán ošetřovatelské péče podle vhodného ošetřovatelského modelu
Skills
aplikuje vhodné modely na specifické situace a pacienty
provádí kritickou analýzu základních ošetřovatelských modelů
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Seminar
Interactive lecture
Multimedia supported teaching
Self-study of literature
Discussion
One-to-One tutorial
Collaborative instruction
Students' portfolio
Skills
Seminar
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Interactive lecture
Collaborative instruction
One-to-One tutorial
Self-study of literature
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Continuous assessment
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
Skills
Group presentation at a seminar
Seminar work
Self-evaluation
Competences
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Self-evaluation
Recommended literature
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. Hradec Králové: Nucleus, 2003. ISBN 80-86225-33-X..
  • BUTTS, J. B., RICH, K. L. Philosophies and Theories for Advanced Nursing Practice. Jones & Bartlett Learning, 2010. 665 s. ISBN 76379865.
  • FARKAŠOVÁ, D. Ošetřovatelství - teorie. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-2227-8.
  • PAVLÍKOVÁ, S. S. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha: Grada Publisching, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
  • PLEVOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada Publisching, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
  • SEDLÁKOVÁ, G. KALÁTOVÁ, D. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě, , Praha: Triton, 2010, ISBN 978-80-7387-412-4.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada Publisching, 2011, ISBN 978-80-247-3223-7.
  • ŽIAKOVÁ , K. a kol. Ošetrovatelské konceptuálne modely. Martin: Osveta, 2007.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester