|
Vyučující
|
-
Chodorová Renáta, Mgr. et Mgr.
-
Kernick Zuzana, M.A.
-
Kúdelová Jana, Mgr.
-
Vaněk Michal, Mgr.
-
Svatoňová Iva, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Deklinace přejatých substantiv a substantiv s méně obvyklým zakončením. Singularia tantum a pluralia tantum. Tvary duálu, deklinace numeralií dva, oba. Deklinace pronominálních spřežek. Infinitiv a jeho funkce v české větě. Slovotvorba. České slovesné prefixy, jejich použití a význam. Zájmena všechen, všechna, všechno. Kvantifikátory mnoho, málo. Spisovná a nespisovná čeština. Obecná čeština a dialekty v ČR. Expresivita a slova citově zabarvená. Odborná, zájmová a profesní komunikace. Internacionální slova a odborné termíny. Neologizmy a archaizmy. Slova knižní a básnická. Popis a líčení. Charakteristika osoby. Popis pracovního postupu. Zpráva. Referát. Úvaha a esej. Výklad.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 400 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 100 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - znalost české gramatiky a slovní zásoby na úrovni B1 dle SERR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat jazykové prostředky úrovně B1 dle SERR v mluveném i písemném projevu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - rozlišit spisovná slova a spisovné gramatické prostředky od nespisovných - znalost široké slovní zásoby na nejrůznější témata - rozlišit jednotlivé funkční styly |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat spisovnou a nespisovnou češtinu přiměřeně k situaci - rozpoznat slova přejatá z cizích jazyků a správně je používat - používat základní principy české slovotvorby - vytvořit text v různých funkčních stylech |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Formativní hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Formativní hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Formativní hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
HRADILOVÁ, Darina; BEDNAŘÍKOVÁ, Božena; ČERMÁK, Michal; DOSOUDILOVÁ, Markéta; KOPEČKOVÁ, Michaela et al. Czech it up! 4: čeština pro cizince : úroveň B2 = Czech for foreigners : level B2. Olomouc, 2020. ISBN 978-80-244-5771-0.
|