|
Vyučující
|
-
Vaněk Michal, Mgr.
-
Chodorová Renáta, Mgr. et Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
- Shrnutí základních znaků odborného funkčního stylu na jednotlivých jazykových rovinách - Shrnutí a procvičení jazykových prostředků užívaných v odborném funkčním stylu (zejména prostředky pro dosažení vyšší míry kondenzace textu, slovesná substantiva, adjektiva, sekundární prepozice, větné transformace, tvoření terminologie aj.). - Hlavní typografické zásady při psaní kvalifikační práce - Citační pravidla - Druhy nástrojů umělé inteligence, jejich volba a efektivní a odpovědné použití - Průběžná zpětná vazba při psaní kvalifikační práce, navazující úkoly a jejich kontrola - Procvičování vybraných jevů dle aktuálních potřeb studentů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Nácvik dovedností [3/10]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - znát jazykové jevy na minimální úrovni B1.2 dle SERR - pojmenovat základní rysy formálního textu - rozlišit slova cizího původu a znát pravidla jejich skloňování - rozlišit tvary frekventovaných sekundárních prepozic - rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv - znát základní typy větných transformací s cílem dosažení vyšší míry kondenzace textu - rozlišit základní interpunkční znaménka a znát pravidla jejich použití - znát základní citační a typografická pravidla zpracování odborného textu |
| - znát jazykové jevy na minimální úrovni B1.2 dle SERR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - umět se písemně i ústně vyjadřovat v českém jazyce na úrovni alespoň B1.2 dle SERR - editovat český text na počítači |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - znát jazykové a formální požadavky na kvalifikační práce - znát základní nedostatky při zpracování kvalifikační práce - orientovat se typech nástrojů umělé inteligence a znát možnosti a úskalí jejich využití při psaní odborného textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - psát formálně i obsahově správné rozsáhlejší texty odborného funkčního stylu - správně citovat použité zdroje - efektivně využívat vhodné nástroje umělé inteligence v souladu s etickými pravidly |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: efektivně a kriticky využít nástrojů umělé inteligence a nést konečnou odpovědnost za výsledek své práce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Prezentace práce studentů, |
| Skupinová konzultace, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Kolokvium, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Sebehodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Internetová jazyková příručka. .
-
Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. Jak napsat odborný text. Praha, 1999.
-
Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
-
Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.
|