|
Vyučující
|
-
Chodorová Renáta, Mgr. et Mgr.
-
Kocourková Pavla, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Navázání osobního kontaktu v českém prostředí - dialog, základní fráze a kulturní zvyklosti. Základní pokyny používané ve výuce. Základní pravidla výslovnosti. Pozdravy. Země a národnosti. 2. týden Seznámení - dialog. Osobní zájmena. Sloveso být. Á slovesa. Sloveso mít. Setkání - dialog - rozšíření. Číslovky 0-10. Vokativ. 3. týden Město x vesnice - základní slovní zásoba. Základní orientace v prostoru - příslovce místa, předložka vedle. Kde? x Kam? Příslovce vyjadřující polohu x směr. Slovesa jít x jet. Dopravní prostředky. Popis trasy. 4. týden Číslovky 11-100. Í slovesa. Slovesa vědět, vidět, mluvit, muset. Psaní adresy, uvedení místa bydliště. 5. týden Jídlo a pití - základní slovní zásoba. Gramatický rod. Adjektiva (měkká a tvrdá) a jejich shoda s řídícím podstatným jménem. Stravování - rozšíření slovní zásoby. 6. týden V restauraci - dialog. Akuzativ singuláru - masculina inanimata, feminina, neutra. E slovesa. Výraz mít rád. Slovesa s předmětem v akuzativu. 7. týden Číslovky 100-10 000. Ceny zboží - rozhovor. Průběžný test. 8. týden Moje rodina - slovní zásoba. Kolik je ti/vám/mu/jí let? Přivlastňovací zájmena. Adjektiva. Popis osoby. 9. týden OVAT slovesa. Akuzativ - opakování a rozšíření o masculina animata. 10. týden Akuzativ - procvičování. Časování sloves - procvičování. 11. týden Česká republika. Česká hymna. Komunikativní aktivity. 12. týden Shrnutí a opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou vyžadovány žádné předchozí znalosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou vyžadovány žádné předchozí dovednosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - rozlišit základní české pozdravy |
| - vyjmenovat základní pravidla české výslovnosti |
| - vyjmenovat české hlásky |
| - vyjmenovat základní fráze používané při seznamování a představování |
| - rozlišit formální a neformální způsob komunikace (tykání a vykání) |
| - rozlišit mužský, ženský a střední rod podstatných a přídavných jmen |
| - rozlišit jednotné a množné číslo a rod osobních zájmen |
| - vyjmenovat číslovky 1-10 000 |
| - rozlišit tvary přivlastňovacích zájmen v singuláru |
| - rozlišit tvary akuzativu singuláru |
| - rozlišit tvary pravidelných sloves |
| - rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves |
| - rozlišit tvary měkkých a tvrdých adjektiv |
| - pojmenovat základní dopravní prostředky |
| - pojmenovat základní budovy a instituce ve městě či na vesnici |
| - pojmenovat základní pokrmy a nápoje, základní potraviny |
| - pojmenovat členy rodiny a jejich vlastnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci včetně gest |
| - správně oslovovat, pozdravit, poděkovat |
| - hláskovat |
| - správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty |
| - správně napsat známá slova, slovní spojení a věty |
| - představit sebe nebo blízkou osobu |
| - odpovídat na základní dotazy o sobě nebo blízké osobě (např. původ, věk, povolání) |
| - žádat jednoduchým způsobem o informace (např. adresa, telefonní číslo, trasa) a sám tyto informace podat |
| - vyhledat, shrnout nebo analyzovat základní informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti cestování a stravování |
| - vyhledat podstatné informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti osobního života |
| - popsat jednoduchým způsobem svoje stravovací zvyky |
| - popsat jednoduchým způsobem sám sebe nebo jinou osobu |
| - používat ve svém projevu akuzativ singuláru |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Froulíková, Lenka. Adam a Eva v Českém ráji - učebnice češtiny pro cizince-začátečníky.. Praha: Academia, 2008.
-
Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Čeština expres 1 (A1/1).. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-22-6.
|