|
Vyučující
|
-
Kernick Zuzana, M.A.
-
Kocourková Pavla, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Komunikativní aktivity. Orientace v čase, části dne, dny v týdnu. Hodiny. 2. týden Časové údaje. Dny v měsíci. Datum. Sjednání schůzky. Modální slovesa. 3. týden Modální slovesa. Náplň dne. Volnočasové aktivity. Co máme rádi. Rád plavu. X Mám rád plavání. 4. týden Významné osobnosti české minulosti. Práce s textem. Minulý čas - třetí osoba singuláru a plurálu. Minulý čas - třetí osoba singuláru a plurálu, procvičování. 5. týden Minulý čas - první a druhá osoba singuláru a plurálu. Minulý čas - komunikativní aktivity. 6. týden Slovesa znát, vědět, umět. Průběžný test. 7. týden Kde jsi byl? Prepozice místa v/ve, na, u. Prepozice v/ve, na + lokál singuláru. 8. týden Příběh v minulosti. Poslech. Práce s textem. Cestování. Názvy zemí a jejich tvary v lokálu singuláru. Počasí. 9. týden Dovolená. Slovesa mluvit, povídat si, slyšet, číst o + lokál singuláru. Budoucí čas. 10. týden Budoucí čas. Prepozice místa k/ke, na, do. Prepozice do + genitiv singuláru. 11. týden Kde jsi? X Kam jdeš? Elektronická komunikace. Komunikativní aktivity. 12. týden Shrnutí a opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vyjmenovat základní pravidla české výslovnosti |
| - vyjmenovat české hlásky |
| - rozlišit základní české pozdravy |
| - vyjmenovat základní fráze používané při seznamování a představování |
| - rozlišit formální a neformální způsob komunikace (tykání a vykání) |
| - rozlišit mužský, ženský a střední rod podstatných a přídavných jmen |
| - rozlišit jednotné a množné číslo a rod osobních zájmen |
| - vyjmenovat číslovky 1-10 000 |
| - rozlišit tvary přivlastňovacích zájmen v singuláru |
| - rozlišit tvary akuzativu singuláru |
| - rozlišit tvary pravidelných sloves |
| - rozlišit tvary vybraných nepravidelných sloves |
| - rozlišit tvary měkkých a tvrdých adjektiv |
| - pojmenovat základní dopravní prostředky |
| - pojmenovat základní budovy a instituce ve městě či na vesnici |
| - pojmenovat základní pokrmy a nápoje, základní potraviny |
| - pojmenovat členy rodiny a jejich vlastnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - používat formální nebo neformální způsob komunikace přiměřeně situaci včetně gest |
| - správně oslovovat, pozdravit, poděkovat |
| - hláskovat |
| - správně vyslovovat známá slova, slovní spojení a věty |
| - správně napsat známá slova, slovní spojení a věty |
| - představit sebe nebo blízkou osobu |
| - odpovídat na základní dotazy o sobě nebo blízké osobě (např. původ, věk, povolání) |
| - žádat jednoduchým způsobem o informace (např. adresa, telefonní číslo, trasa) a sám tyto informace podat |
| - vyhledat, shrnout nebo analyzovat základní informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti cestování a stravování |
| - vyhledat podstatné informace v krátkém textu nebo poslechu z oblasti osobního života |
| - popsat jednoduchým způsobem svoje stravovací zvyky |
| - popsat jednoduchým způsobem sám sebe nebo jinou osobu |
| - používat ve svém projevu akuzativ singuláru |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - pojmenovat části dne, dny v týdnu, měsíce v roce |
| - rozlišit tvary modálních sloves |
| - pojmenovat základní volnočasové aktivity |
| - vyjmenovat některé významné osobnosti české historie |
| - rozlišit tvary minulého času |
| - rozlišit tvary a významy sloves znát, vědět, umět |
| - rozlišit význam prepozic v/ve, u, na |
| - rozlišit tvary lokálu singuláru |
| - pojmenovat základní atmosférické jevy |
| - rozlišit tvary budoucího času |
| - rozlišit významy prepozic k/ke, na, do |
| - rozlišit tvary genitivu singuláru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - popsat náplň dne |
| - vyjádřit datum |
| - sjednat si schůzku |
| - vysvětlit důvod odmítnutí schůzky |
| - používat výrazy mám rád x rád něco dělám |
| - jednoduchým způsobem popsat události v minulém čase |
| - popsat počasí |
| - používat ve svém projevu prepozice v/ve, k/ke, na, do v místním významu |
| - používat ve svém projevu tvary lokálu singuláru |
| - používat ve svém projevu tvary genitivu singuláru |
| - jednoduchým způsobem vyjádřit své plány do budoucnosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Froulíková, Lenka. Adam a Eva v Českém ráji - učebnice češtiny pro cizince-začátečníky.. Praha: Academia, 2008.
-
Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Čeština expres 1 (A1/1).. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-22-6.
-
Holá Lída; Bořilová Pavla. Čeština expres 2 (A1/2). Praha, 2011. ISBN 978-80-87481-26-4.
|