|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Na oddělení - služby 2. Na oddělení - místnosti, pomůcky 3. Zásady hygieny, zvláštní ochranná opatření 4. Osobní hygiena, pracovní oblečení 5. Častá onemocnění a vnitřní orgány 6. Opatření proti bolesti 7. Měření a pozorování - puls 8. Měření a pozorování - dýchání, krevní cukr 9. Péče o osobní hygienu pacienta 10. Zápočtový test 1. Auf Station - Dienstzeiten 2. Auf Station - Räume, Hilfsmittel 3. Hygienewissen, besondere Schutzmaßnahmen 4. Persönliche Hygiene, Arbeitskleidung 5. Häufige Krankheiten und innere Organe 6. Schmerzbeobachtung 7. Messen und beobachten - Puls 8. Messen und beobachten - Atmung, Blutzucker 9. Körperpflege 10. Abschlusstest
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 32 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat jazykové kompetence na úrovni B1 dle SERR |
| správně rozlišovat gramatické prostředky dle požadované úrovně (hlavní a vedlejší věty, otázky, pády, časy...) |
| ovládat adekvátní slovní zásobu k tématům, které se vztahují ke studovanému oboru |
| ovládat slovní zásobu probíranou v kurzech NFZS1/2 týkající se zdravotnického prostředí (viz obsah daných kurzů) |
| ovládat stylistické prostředky při formulování životopisu a motivačního dopisu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat s pacienty ve zdravotnicky zaměřených oblastech (vyšetření, reakce na přání, vysvětlení, doporučení) |
| využívat své nabyté znalosti v situacích, které se váží k jeho studovanému oboru |
| popsat náplň práce na svém oddělení |
| sdělit pacientovi základní informace v rámci předoperační a pooperační péče |
| popsat své budoucí uplatnění |
| popsat program studia zdravotnických oborů a budoucí uplatnění v praxi |
| vyhledat informace v jednoduchých autentických textech se zdravotnickou tématikou |
| vyhledat informace v odborných textech daného oboru |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat slovní zásobu týkající se probíraných témat (viz obsah) |
| rozlišovat modální částice - ja, aber, mal, denn, doch, eigentlich, bloß/nur, schon |
| vyjmenovat jednotlivé místnosti na oddělení a pomůcky |
| rozlišovat párové spojky - nicht nur-sondern auch, sowoh-als auch, nicht nur-sondern auch, weder-noch, entweder-oder |
| ovládat trpný rod se způsobovým slovesem (přítomný čas, čas minulý) |
| rozlišovat stavové pasivum (Zustandspassiv) |
| vyjmenovat nejčastější onemocnění - správně přiřazovat lékařské označení a jeho německý ekvivalent |
| rozlišovat přídavná jména týkající se popsání bolesti |
| rozlišovat spojky damit - umzu |
| vyjmenovat jednotlivé části lůžka |
| rozlišovat zvratná slovesa |
| Odborné dovednosti |
|---|
| mluvit o plánech své služby |
| vést dialog při předávání služby |
| popsat použití ochranných pomůcek používané při práci |
| vysvětlit hygienické předpisy |
| vést dialogy s pacientem týkající se bolesti (popsat bolest) |
| komunikovat s pacientem při měření a pozorování |
| vést dialog s pacientem při osobní hygieně |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Diskuse, |
| Skupinová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Skupinová výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Berglová, Eva; Formánková, Eva; Mašek, Miroslav. Moderní gramatika němčiny : výklad, cvičení, klíč. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-144-X.
-
Böck Melanie, Rohrer Hans-Heinrich. Deutsch B1/B2 in der Pflege. München, 2015. ISBN 978-3-437-25001-9.
-
Doležalová, M. Gynäkologie und Geburtshilfe. Hradec Králové, 1999.
-
Firnhaber-Sensen,U.,Schmidt,G. Deutsch im Krankenhaus, Langenscheidt.
-
Formánková E. Němčina pro sestry.
-
Mokrošová, Ivana. Německo-český česko-německý lékařský slovník. Praha : Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0218-5.
|