|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Seznamovací aktivity. Opakování. Zdvořilostní rozhovory. Telefonování. 2. týden Minulý čas nepravidelných sloves (haver, saber, poder, querer). Psaní dopisu. Popis událostí, které se uskutečnily v minulosti, které právě probíhají a které se uskuteční v budoucnosti. 3. týden Osobní zájmena + předmět přímý. Cestování. Vyprávění o životopisných událostech. 4. týden Vazba sloves andar a + infinitiv, costumar a + infinitiv. Zvratné zájmeno se. Představit své povolání. Profesní zájmy a cíle. 5. týden Příslovce s koncovkou - mente. Zájmena osobní + předmět přímý (výjimky). Životopis. Pracovní pohovor. Dotazník. 6. týden Indikativ imperfekta. Opakované děje v minulosti. Problémy života v nové zemi a kultuře 7. týden Příslovce času dantes/antigamente. Indikativ imperfekta. Vyjádřit spokojenost /nespokojenost. Analyzovat těžkosti života v nové zemi a odlišné kultuře 8. týden Průběžný test 9. týden Imperfektum vs. minulý čas jednoduchý. Osobní údaje. Volnočasové aktivity. Rozhovory o osobním a pracovním životě. 10. týden Imperfektum vs. minulý čas. Dobré a špatné vlastnosti. Každodenní zvyky a činnosti. Zdvořile požádat a vést rozhovor 11. týden Infinitiv osobní. Služby. Reklama. Pravidla a pokyny 12. týden Opakování probrané látky 13. týden Závěrečný test.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kurz UJP/POR3 volně navazuje na kurz UJP/POR2 - rozlišit tvary přítomného času pravidelných a nepravidelných sloves - rozlišit tvary průběhového času přítomného a opisného času budoucího, - rozlišit tvary rozkazovacího způsobu pravidelných a vybraných nepravidelných sloves, - rozlišit tvary minulého času jednoduchého - porozumět stupňování přídavných jmen, - rozlišit používání přivlastňovacích a ukazovacích zájmen ohebných a neohebných |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vést jednoduchý rozhovor o každodenních činnostech - debatovat na téma prázdniny a dovolená a volný čas - vést jednoduchý rozhovor po telefonu, v obchodě a restauraci, u lékaře - popsat rodinné příslušníky, jejich fyzickou stránku a charakter - vysvětlit cestu pěšky a pomocí různých dopravních prostředků, - volit vhodné gramatické prostředky (základní časy, časové výrazy) pro vyjádření časového kontextu vyprávění - shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduchého textu z oblasti osobního nebo pracovního života - vyhledat v krátkém textu podstatné informace z oblasti osobního a pracovního života |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - rozlišit tvary přítomného času prostého, času přítomného průběhového - rozlišit tvary blízké budoucnosti - rozlišit tvary minulého času jednoduchého nepravidelných sloves - rozlišit tvary minulého času jednoduchého a imperfekta - rozlišit různé způsoby vyjádření minulosti - rozlišit tvary infinitu osobního - identifikovat v textu a v hovoru příslovce s koncovkou - mente, vztažná zájmena a osobní zájmena předmětová - sdělit a popsat skutečnosti týkající se práce a povolání - diskutovat na téma pracovní zkušenosti, pracovní pohovor, - debatovat na téma cestování, každodenní činnosti, problémy života v nové zemi a kultuře - porozumět slovním obratům, které využívají služby, reklama a inzeráty |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - vyjádřit děj, který probíhá v přítomnosti a blízké budoucnosti - různým způsobem vyjádřit děj, který proběhl v minulosti - popsat opakované děje v minulosti, - vyjádřit spokojenost a nespokojenost - analyzovat těžkosti života v nové zemi a nové kultuře - popsat skutečnosti v osobním i pracovním životě - správně reagovat během základních situací společenského života - porozumět inzerátům a reklamním letákům - shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduchého textu z oblasti osobního a pracovního života - vyhledat v krátkém textu podstatné informace z oblasti osobního a pracovního života |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Skupinová výuka, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Binková, Simona. Portugalsko. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-217-1.
-
Havlíková, Marie - Alves, Carlos. Portugalština pro samouky. LEDA, Praha, 2008.
-
Jindrová, J. - Pasienka, A. Portugalsko-český slovník. LEDA, Praha.
-
Klíma, Jan. Angola. 1. vyd. Praha : Libri, 2003. ISBN 80-7277-155-8.
-
Klíma, Jan. Mosambik. Praha : Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-343-5.
-
Tavares, Ana. Portugues XXI, vol. 2. ed. revista LIDEL, Lisboa - Porto, 2008.
-
Tavares, Ana. Portugues XXI, vol.1. .
|