Informace o studijním programu

« Zpět
Fakulta Fakulta pedagogická (FPE)
Studijní program Učitelství pro základní školy (N7503)
Studijní obor / Specializace Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (7504T337/0 - 18)
Stupeň získané kvalifikace Navazující
Forma studia Prezenční
Standardní doba studia 2 roky
Počet ECTS kreditů 120
Udělovaná kvalifikace Magistr (7)
Přístup k dalšímu studiu Doktorský studijní program  
Způsob ukončení Státní závěrečná zkouška
Studijní a zkušební řád URL
Fakultní koordinátor
Sirotek Vladimír, PaedDr. CSc.
E-mail: sirotek@kch.zcu.cz
Telefon: 377636007
Fax:
Klíčové studijní výstupy Absolvent prokazuje hluboké porozumění umění a uměleckým aktivitám v životě člověka a společnosti i v rámci všeobecného vzdělávání. Získal oborové kompetence, je schopen vést odbornou diskuzi o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání, uplatňuje odbornou a přesvědčivou argumentaci. Na základě odborné sebereflexe rozpozná situace, které vyžadují angažmá jiného odborníka. Stejně jako projevuje značnou míru pochopení vůči kulturně či oborově odlišným stanoviskům. Absolvent prokazuje znalosti kritérií a porozumění hodnocení estetických kvalit uměleckého díla, stejně jako moderním didaktickým metodám a kritériím didaktického hodnocení učebních textů a pomůcek určených pro základní a pro střední školy. Absolvent prokazuje psychodidaktickou znalost žáků a studentů, rozumí zvláštnostem a specifickým nárokům výuky žáků nebo studentů daného věku. Absolvent je připraven spolupracovat s asistentem anebo speciálním pedagogem a dalšími specialisty při inkluzivním vzdělávání. Absolvent na základě studia oborové didaktiky je schopen připravit vyučovací jednotku výtvarné výchovy a zároveň ji realizovat i reflektovat ve školní praxi. Vyhledává a identifikuje základní strukturní prvky výuky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy; určuje smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka základní školy a studenta střední školy. Uvažuje o námětu práce ve vztahu k vhodným průřezovým tématům s oporou o postupy zprostředkujícího pojetí kurikula. Navrhuje přípravný model pedagogického díla, navrhuje jednotlivé kroky práce učitele. Rozumí odborné terminologii a vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu. Odborné pojmy, resp. kritéria používá při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací. Vybavuje si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlí je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru. Na podkladě vlastní tvorby analyzuje vhodné náměty pro konkrétní technologické zpracování včetně intermediálního a ověřuje jejich využití v pedagogické praxi. Absolvent analyzuje a kriticky nahlíží specifické výrazové možnosti nových médií a srovnává je s tradičními technologiemi tvorby výtvarného díla v kontextu činností v předmětu výtvarná výchova. Rozumí specifikům komunikace a učení se prostřednictvím digitálních technologií, dokáže navrhnout model výukové jednotky s použitím digitálních technologií jako nástroje tvorby na podkladě kompletní didaktické analýzy námětu, techniky a výukového procesu. Formuluje metodické postupy a cíle výuky, dokáže navržené modely výukových jednotek řetězit do smysluplných celků tak, aby u žáků podporovaly rozvoj konkrétních kompetencí. Kriticky nahlíží současnou uměleckou tvorbu a vybírá z této oblasti náměty pro tvorbu ve výtvarné výchově a přizpůsobuje vybrané obsahy pro výuku ve výtvarné výchově podporovanou multimédii. Dotváří si obraz vlastního pojetí výuky také s užitím multimédií a vysvětluje jej v kontextech současného diskurzu nad touto problematikou (rozumí filozofickým, sociologickým, pedagogickým a jiným kontextům výuky výtvarné výchovy).
Specifické požadavky pro přijetí Úspěšné složení ústní přijímací zkoušky; úspěšné složení talentové zkoušky
Specifická opatření pro uznávání předchozího vzdělání Obecná pravidla pro uznání předchozího vzdělání
Kvalifikační požadavky a předpisy 120 ECTS kreditů, Diplomová práce, Státní závěrečná zkouška
Profil programu Program je koncipován jako akademický, je tvořen blokem teoretických předmětů z oblasti interpretace a analýzy obrazu a práce s uměleckým dílem jako s prostředkem vlivu, poznávání a sebepoznávání, historie oboru, oborové didaktiky a teorie, a blokem předmětů rozvíjejících kompetence studenta ve zvolené oblasti tvorby, kresbě, malbě, grafice, multimédiích a prostorové tvorbě.
Podmínky pokračování studia nespecifikováno
Profesní profily absolventů s příklady učitel
Garant oboru / specializace Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.

Seznam plánů oborů, které lze volit v kombinaci s vybraným oborem

Vyberte kombinaci, kterou chcete zobrazit.

Název studijního oboru / specializace (kód oboru, Etapa a Verze studijního plánu)
Vybrat kombinaci Učitelství anglického jazyka pro základní školy (7503T010/0 - 2 - 18), Učitelství anglického jazyka pro základní školy (7503T010/0 - 2 - 19), Učitelství anglického jazyka pro základní školy (7503T010/0 - 2 - 15), Učitelství anglického jazyka pro základní školy (7503T010/0 - 2 - 17), Pedagogicko-psychologický modul (N7503/0 - 2 - 19),
Vybrat kombinaci Učitelství českého jazyka pro základní školy (7503T022/0 - 2 - 17), Učitelství českého jazyka pro základní školy (7503T022/0 - 2 - 18), Učitelství českého jazyka pro základní školy (7503T022/0 - 2 - 14), Učitelství českého jazyka pro základní školy (7503T022/0 - 2 - 15), Učitelství českého jazyka pro základní školy (7503T022/0 - 2 - 19), Pedagogicko-psychologický modul (N7503/0 - 2 - 19),
Vybrat kombinaci Učitelství dějepisu pro základní školy (7503T024/0 - 2 - 18), Učitelství dějepisu pro základní školy (7503T024/0 - 2 - 17), Učitelství dějepisu pro základní školy (7503T024/0 - 2 - 19), Pedagogicko-psychologický modul (N7503/0 - 2 - 19),
Vybrat kombinaci Učitelství ruského jazyka pro základní školy (7503T152/0 - 2 - 19), Učitelství ruského jazyka pro základní školy (7503T152/0 - 2 - 15), Učitelství ruského jazyka pro základní školy (7503T152/0 - 2 - 18), Učitelství ruského jazyka pro základní školy (7503T152/0 - 2 - 17), Pedagogicko-psychologický modul (N7503/0 - 2 - 19)