|
Vyučující
|
-
Vágnerová Petra, Mgr.
-
Podroužek Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika přírodopisu jako vědní obor a její zařazení do systému věd. 2. Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky přírodopisu u nás, vybrané typy přírodopisného vyučování. 3. Kategorizace přírodopisu a pracovního vyučování a jeho pojetí v sekundární škole. 4. Přírodopisné kurikulum v současné škole, přírodopisné standardy, RVP ZV. Tvorba ŠVP ZV. 5. Obsah přírodopisného vyučování, pojetí, strukturace přírodopisu a pěstitelství. 6. Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu školního přírodopisu. 7. Vyučovací formy práce vyučujícího přírodopisu. 8. Význam a funkce vyučovacích metod, formy výkladu, kladení otázek, rozhovor, analýza pozorovaných jevů. 9. Organizace přírodopisného vyučování, hodnocení a klasifikace, didaktické testy, diagnostické zásady. 10. Možnosti integrace přírodopisu s ostatními vzdělávacími oblastmi v širším i užším slova smyslu. 11. Didaktické a metodické otázky vyučování pěstitelství, organizace práce v hodinách pracovního vyučování. 12. Zásady, pravidla a principy výuky v přírodopise. 13. Postavení přírodopisu ve škole, jeho význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s demonstrací
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie |
| znát základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu |
| znát základní kategorievývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pochopit, rozpracovat a aplikovat RVP ZŠ pro vzdělávací proces |
| aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky přírodopisu |
| aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát dějiny a vývoj přírodopisného vyučování |
| znát hlavní trendy v didaktice biologie jako vědním oboru |
| znát typy koncipování biologického učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. |
| vysvětlit principy didaktické transformace a její odraz v základních kurikulárních dokumentech |
| popsat složky didaktické analýzy učiva |
| znát základní kategorie procesuální stránky výuky biologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provádět prakticky didaktickou analýzu |
| didakticky transformovat biologické učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků |
| aplikovat různé typy koncipování biologického učiva ve výuce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. BENEŠ, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy.. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|