Předmět: Aplikovaná ekologie krajiny

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná ekologie krajiny
Kód předmětu CBG/AEK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Střety zájmů a riziková místa krajinně-ekologické teorie. 2. + 3. Územní systémy ekologické stability. 4. Natura 2000. 5. Mapování současné krajinné struktury, land-use. 6. Hodnocení krajinných složek, estetiky krajiny, krajinný ráz - terénní výuka. 7. Socioekonomické aktivity v krajině. 8. EIA. 9. SEA. 10. - 13. Komplexní krajinně-ekologický průzkum v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 35 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
užívat znalosti, získané v předmětu CBG/ZKE
definovat pojem krajina a krajinná struktura
popsat jednotlivé složky krajiny
zhodnotit stav krajiny ve vybraném regionu
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti, získané v předmětech CBG/GEO1, GEO2 a GEO3
užívat obecnou krajinně-ekologickou terminologii
vysvětlit komplexní přístup ke studiu krajiny
popsat hlavní energo-materiálové toky mezi jednotlivými krajinnými složkami
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat současné problémy s aplikací krajinně-ekologického přístupu
identifikovat střety zájmu mezi krajinně-ekologickou teorií a rozvojem společnosti a hospodářství
popsat základní principy procesu EIA a SEA
popsat nejvýznamnější změny, které se v historii udály v české krajině
Odborné dovednosti
vysvětlit problematiku návrhu a realizace ÚSES
porovnat ekologickou stabilitu dvou území
vytvořit seznam rizikových faktorů pro různá prostředí
interpretovat svůj vlastní názor na problematiku hodnocení krajinného rázu
integrovat získané znalosti a navrhovat vlastní řešení situace v malém příměstském prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Ehrlich, P., Gergel, J., Zuna, J., Novák, L., Meruňka, K. Metodické pokyny pro revitalizaci potoků. Praha, 1996.
  • Forman, R.T.T., Godron, M. Krajinná ekologie. 1. vyd. Praha Academia 1993, ¨583 s., 1996.
  • Janeček, M. et al. Ochrana zemědělské půdy před erozí. Metodika Ministerstva hospodářství a Ministerstva zemědělství. Praha ÚVTIZ,, 1992.
  • Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
  • Lipský, Z. Krajinná ekologie pro studenty geografických oborů. Praha Karolinum UK, 1996.
  • Löw, J. Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability. Brno, 1995.
  • Ložek, V. Zrcadlo minulosti. Česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha, 2007.
  • Ložek, Vojen. Příroda ve čtvrtohorách. Praha : Academia, 1973.
  • Míchal, Igor. Ekologická stabilita. Brno : Veronica, 1992.
  • Moldan, Bedřich. Životní prostředí České republiky : vývoj a stav do konce roku 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0292-8.
  • Naveh, Zev. Landscape ecology : theory and application : with 82 figures. 2nd ed. New York [etc.] : Springer-Verlag, 1994. ISBN 0-387-94059-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní