Lecturer(s)
|
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Conflict of interests and hazards of complex landscape-ecological theory. 2. + 3. Territorial systems of ecological stability. 4. Natura 2000. 5. Mapping of a contemporary landscape structure, land use. 6. Evaluation of landscape complements and landscape aesthetics, spirit of the place - fieldtrip. 7. Socio-economic activities in landscape. 8. EIA. 9. SEA. 10. - 13. Complex landscape-ecological survey in the field.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Discussion, Students' portfolio, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Seminar, Field trip
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 35 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 8 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
užívat znalosti, získané v předmětu CBG/ZKE |
definovat pojem krajina a krajinná struktura |
popsat jednotlivé složky krajiny |
zhodnotit stav krajiny ve vybraném regionu |
Skills |
---|
aplikovat znalosti, získané v předmětech CBG/GEO1, GEO2 a GEO3 |
užívat obecnou krajinně-ekologickou terminologii |
vysvětlit komplexní přístup ke studiu krajiny |
popsat hlavní energo-materiálové toky mezi jednotlivými krajinnými složkami |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
define contemporary issues in applying landscape-ecological approach |
identify conflicts of interest between landscape-ecological theory and the development of both society and economy |
describe the basic principles of the EIA and SEA process |
describe significant changes that have occurred in the Czech landscape in history |
Skills |
---|
explain problems of designing and realization of "ÚSES" system |
compare the ecological stability of two areas |
create a list of risk factors in the environment |
interpret own opinion on the issue of landscape character evaluation |
integrate acquired knowledge and design solutions to the situation in a smaller suburban area |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Field trip |
Task-based study method |
Textual studies |
Collaborative instruction |
Students' portfolio |
Discussion |
assessment methods |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Ehrlich, P., Gergel, J., Zuna, J., Novák, L., Meruňka, K. Metodické pokyny pro revitalizaci potoků. Praha, 1996.
-
Forman, R.T.T., Godron, M. Krajinná ekologie. 1. vyd. Praha Academia 1993, ¨583 s., 1996.
-
Janeček, M. et al. Ochrana zemědělské půdy před erozí. Metodika Ministerstva hospodářství a Ministerstva zemědělství. Praha ÚVTIZ,, 1992.
-
Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
-
Lipský, Z. Krajinná ekologie pro studenty geografických oborů. Praha Karolinum UK, 1996.
-
Löw, J. Rukověť projektanta místního územního systému ekologické stability. Brno, 1995.
-
Ložek, V. Zrcadlo minulosti. Česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha, 2007.
-
Ložek, Vojen. Příroda ve čtvrtohorách. Praha : Academia, 1973.
-
Míchal, Igor. Ekologická stabilita. Brno : Veronica, 1992.
-
Moldan, Bedřich. Životní prostředí České republiky : vývoj a stav do konce roku 1989. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0292-8.
-
Naveh, Zev. Landscape ecology : theory and application : with 82 figures. 2nd ed. New York [etc.] : Springer-Verlag, 1994. ISBN 0-387-94059-6.
|