Předmět: Kurz fykologie

« Zpět
Název předmětu Kurz fykologie
Kód předmětu CBG/ALGO
Organizační forma výuky Není + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cholevová Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
1. Metodika sběru a zpracování přírodního materiálu. Odběr přírodních vzorků a měření chemicko-fyzikálních charakteristik v přírodě. 2. Současný stav poznání systematického uspořádání organismů, postavení sinic a řas v tomto systému. Fylogenetické stromy. Endosymbiotická teorie. Tvorba mikrofotografií živých přírodních vzorků a trvalých preparátů, základy fluorescence a využití fluorescenčního mikroskopu, barvení řas. 3. Cyanobacteria. Determinační znaky zástupců sinic. 4. Euglenophyta, Chlorarachniophyta. Determinační znaky zástupců Euglenophyta. 5. Dinophyta, Cryptophyta, Haptophyta. Determinační znaky zástupců Dinophyta a Cryptophyta. 6. Heterokontophyta - Chrysophyceae, Synurophyceae, Actinochrysophyceae. Determinační znaky zástupců Chrysophyceae, Synurophyceae a Xanthophyceae. 7. Heterokontophyta - Eustigmatophyceae, Xanthophyceae, Raphidophyceae, Phaeothamniophyceae, Bolidophyceae, Pinguiophyceae. Kultivace řas v laboratorních podmínkách - příprava kultivačních medií a živných půd, udržování řasových kultur. 8. Heterokontophyta - Bacillariophyceae. Determinační znaky zástupců Bacillariophyceae. 9. Heterokontophyta - Phaeophyceae, Glaucophyta, Rhodophyta. Demonstrace sladkovodních a mořských zástupců těchto skupin. 10. Chlorophyta - Prasinophyceae, Ulvophyceae, Bryopsidophyceae, Dasycladophyceae. Kultivace řas v laboratorních podmínkách - metody izolace řas a tvorba trvalých preparátů. 11. Chlorophyta - Trebouxiophyceae, Chlorophyceae, Cladophorophyceae, Trentepohliophyceae. Determinační znaky vybraných zástupců zelených řas. 12. Charophyta - Charophyceae, Zygnematophyceae. Determinační znaky zástupců Charophyta. 13. Prezentace současných poznatků z odborné literatury studenty. Test.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 11 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost taxonomie řas a sinic a základní charakteristiky větších taxonomických celků (Cyanobacteria; Euglenophyta; Dinophyta; Heterokontophyta - Chrysophyceae, Synurophyceae, Bacillariophyceae, Fucophyceae, Xanthophyceae; Haptophyta, Rhodophyta, třídy skupiny Chlorophyta a Charophyta)
Výsledky učení
student bude schopen charakterizovat jednotlivé taxonomické skupiny, včetně jejich systematického zařazení, bude umět podrobně popsat ultrastrukturní znaky modelových zástupců jednotlivých skupin. Student bude znát nejnovější poznatky v oblasti výzkumu fykologie,úzce související s tématem probírané látky. Student bude schopen prakticky rozpoznávat množství zástupců probíraných taxonomických skupin, bude schopen pracovat s determinační a naučnou literaturou. Student se bude orientovat v běžných laboratorních metodách, potřebných při hodnocení charakteru vodního prostředí (pH, konduktivita), tvorbě trvalých preparátů, barvení řas, práce s mikroskopem
Vyučovací metody
Přednáška s demonstrací,
Laboratorní praktika,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Test,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Graham, L. E. et Wilcox, L. W. Algae.. 2000.
  • John, D. M, Whitton, B. A. et Brook, A. J. The freshwater algal flora of the British Isles: an identification guide to freshwater and terrestrial algae.. 2002.
  • Kalina, T. et Váňa, J. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii.. 2005.
  • Pickett-Heaps. J. D. Green Algae: Structure, Reproduction and Evolution in selected genera.. 1975.
  • Round, F. E, Crawford, R. M and Mann, D. G. Diatoms: Biology and Morphology of the Genera.. 1990.
  • Sandgren, C. D., Smol, J. P. et Kristiansen, J. Chrysophyte Algae: Ecology, Phylogeny and Development.. 1995.
  • Van den Hoek, C, Mann, D. G. Et Jahns, H. M. Algae. An introduction to phycology.. 1995.
  • Whitton, B. A. et Potts, M. The Ekology of Cyanobacteria: Theri Diversity in Time and Space.. 2000.
  • Wolowski, K. et Hindák, F. Atlas of Euglenophyta.. 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní