Název předmětu | Biologie člověka |
---|---|
Kód předmětu | CBG/BIČ |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah: 1. úvod do studia biologie člověka s ohledem na složení lidského těla, buněčnou stavbu a tkáně; fylogeneze člověka; 2. ontogeneze člověka; 3. pohybová a opěrná soustava; 4. dýchací soustava; kožní soustava; vylučovací soustava; 5. oběhová soustava a imunitní systém; 6. trávicí soustava a výživa člověka; 7. nervová soustava a smyslové orgány; endokrinní systém; 8. pohlavní soustava a sexuální chování; 9. základy reprodukčního zdraví a sexuální výchovy; 10. základy genetiky člověka; 11. hygiena, 12. první pomoc, stres; 13. vybrané nemoci a poruchy s ohledem na výchovu ke zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostudium studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti |
být schopen pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla |
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka |
Obecné způsobilosti |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
Odborné znalosti |
znát stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány |
znát fylogenezi a ontogenezi člověka |
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava |
znát mechanismy zajišťující homeostázu, základní životní projevy, ontogenezi a reakce na vnější podněty |
znát vliv dědičnosti na ontogenezi a zdraví jedince |
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění |
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
Odborné dovednosti |
chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka |
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ |
Obecné způsobilosti |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
Odborné znalosti |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
Odborné znalosti |
Test, |
Odborné dovednosti |
Test, |
Obecné způsobilosti |
Test, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) | Kategorie: Umění a užité umění | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Umění a užité umění | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta pedagogická | Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (16) | Kategorie: Umění a užité umění | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |