Předmět: Biologie člověka

« Zpět
Název předmětu Biologie člověka
Kód předmětu CBG/BIČ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. úvod do studia biologie člověka s ohledem na složení lidského těla, buněčnou stavbu a tkáně; fylogeneze člověka; 2. ontogeneze člověka; 3. pohybová a opěrná soustava; 4. dýchací soustava; kožní soustava; vylučovací soustava; 5. oběhová soustava a imunitní systém; 6. trávicí soustava a výživa člověka; 7. nervová soustava a smyslové orgány; endokrinní systém; 8. pohlavní soustava a sexuální chování; 9. základy reprodukčního zdraví a sexuální výchovy; 10. základy genetiky člověka; 11. hygiena, 12. první pomoc, stres; 13. vybrané nemoci a poruchy s ohledem na výchovu ke zdraví.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostudium studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni
znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni
znát zdravovědu na gymnaziální úrovni
znát výživu člověka na gymnaziální úrovni
znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni
Odborné dovednosti
být schopen pochopit podstatu fyziologických dějů a jejich vztah k anatomickým strukturám lidského těla
být schopen pochopit důsledky životního stylu a zdravotních rizik na zdraví člověka
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány
znát fylogenezi a ontogenezi člověka
znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava
znát mechanismy zajišťující homeostázu, základní životní projevy, ontogenezi a reakce na vnější podněty
znát vliv dědičnosti na ontogenezi a zdraví jedince
znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění
znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci
Odborné dovednosti
chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka
vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus
dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu
vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Dylevský, I. Základy funkční anatomie člověka. Praha, 2013. ISBN 978-80-01-05249-5.
  • Dylevský, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : Epava, 1995. ISBN 80-901667-0-9.
  • Kopecký M., Cichá M. Somatologie pro učitele. Olomouc, 2005. ISBN 80 244 1072 9.
  • Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2005.
  • Machová, Jitka. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1993. ISBN 80-04-23795-9.
  • Šmarda, Jan. Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-343-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Psychologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Umění a užité umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní