|
Vyučující
|
-
Cholevová Veronika, Mgr.
-
Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Systémový přístup v biologii, základní znaky života, obecná biologie 2. Ontogenetický vývoj člověka 3. Soustava kosterní a soustava svalová, tkáně 4. Soustava oběhová a imunitní systém 5. Soustava dýchací, kožní a vylučovací 6. Soustava trávicí a výživa člověka 7. Soustava nervová, smysly část I. 8. Smysly část II., soustava žláz s vnitřní sekrecí 9. Soustava pohlavní 10. Základy genetiky člověka, vybrané vyšetřovací metody 11. První pomoc. 12. Vybrané fyzické, infekční nemoci a psychické nemoci. 13. Přehled drog, vybrané skupiny léků.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát ontogenezi člověka na gymnaziální úrovni |
| znát anatomii a fyziologii člověka na gymnaziální úrovni |
| znát zdravovědu na gymnaziální úrovni |
| znát výživu člověka na gymnaziální úrovni |
| znát základy první pomoci na gymnaziální úrovni |
| Cílem předmětu je prohloubit středoškolské znalosti anatomie a fyziologie člověka s důrazem na pochopení účelu anatomických struktur a funkcí fyziologických dějů. Seznámit studenty s lidskou ontogenezí včetně specifik jednotlivých vývojových fází. Naučit studenty základy první pomoci, péči o zdraví a seznámit je s vybranými fyzickými a psychickými nemocemi a poruchami, včetně jejich možného vlivu na vzdělávání žáků. |
| Výsledky učení |
|---|
| znát stavbu lidského těla: významné látky tvořící lidské tělo, buňka, tkáň, orgány |
| znát fylogenezi a ontogenezi člověka |
| znát anatomickou stavbu a fyziologickou funkci lidského těla: pohybová, dýchací, vylučovací, oběhová, trávicí, nervová, pohlavní soustava |
| znát mechanismy zajišťující homeostázu, základní životní projevy, ontogenezi a reakce na vnější podněty |
| znát vliv dědičnosti na ontogenezi a zdraví jedince |
| znát hlavní ohrožení zdraví člověka včetně původců a příčin významných onemocnění |
| znát hygienu, základy zdravovědy a zásady první pomoci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chápat vztah mezi anatomickou stavbou, fyziologickými ději a zdravotním stavem člověka |
| vysvětlit mechanismus fyziologických dějů: svalová kontrakce, dýchání, vylučování, trávení, činnost nervové soustavy včetně smyslů, působení endokrinní soustavy, imunitní reakce včetně imunizace, menstruační cyklus |
| dokázat kriticky zhodnotit různé informace týkající se výživy člověka a zdraví člověka s ohledem na anatomickou stavbu a fyziologické děje probíhající v lidském organismu |
| vysvětlit sexuální chování člověka a umět začlenit sexuální výchovu do vyučování na ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dylevský, Ivan. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc : Epava, 1995. ISBN 80-901667-0-9.
-
Kočárek E. Biologie člověka 1. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960.
-
Kočárek E. Biologie člověka 2. Praha, 2010. ISBN 978-80-86960-48-7.
-
Kočárek E. Genetika. Praha, 2012. ISBN 978-80-86960-36-4.
-
Kopecký, Miroslav. Somatologie. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2271-8.
-
Machová, J. Biologie člověka pro učitele. Praha, 2005.
-
Šmarda J. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha, 2007.
-
Závodská R. Biologie buněk. Praha, 2012. ISBN 80-86960-15-3.
|