Lecturer(s)
|
-
Vágnerová Petra, Mgr.
-
Podroužek Ladislav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Chocholoušková Zdeňka, RNDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis, Lecture with visual aids
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
The student is able to applicate didactic principles and psychological methods into subject didactics of natural history and biology. |
Znalost základních kategorií obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu. Znalost základních kategorií vývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu. |
Znalost základních kategorií vývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu. |
Skills |
---|
Aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky přírodopisu. Aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu. |
Aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
The student understand the subject didactis as the science. |
Pochopit předmětovou didaktiku přírodopisu jako vědu. Seznámit se s vývojem přírodopisného vyučování a pochopit jeho koncipování. Znát typy koncipování přírodopisného učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. Pochopit principy didaktická transformace a její odraz v základních kutikulárních dokumentech. Pochopit složky didaktické analýzy učiva. Znát základní kategorie procesuální stránky výuky přírodopisu. |
Skills |
---|
Aplikovat různé typy koncipování přírodopisného učiva ve výuce. Didakticky transformovat přírodopisné učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků. Provádět prakticky didaktickou analýzu. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
assessment methods |
---|
Test |
Recommended literature
|
-
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
|