|
Vyučující
|
-
Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Vágnerová Petra, Mgr.
-
Mergl Michal, prof. RNDr. CSc.
-
Podroužek Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní koncepce vyučování biologie: transmisivní a konstruktivistický přístup. Učitelovo pojetí vyučování. 2. Proces učení, pojmotvorný proces, poznávání přírodovědných zákonitostí. Prekoncept, koncept a miskoncept. 3. Metody výuky biologie - třídění vyučovacích metod, kritéria výběru metody, použití vybrané metody. 4. Alternativní způsoby výuky biologie. Ukázky alternativních přístupů a jejich evaluace. BOV, projektová výuka a další. 5. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tematického celků. 6. Tvorba příprav na vyučování - možnosti, cíle, očekávané výstupy a klíčové kompetence. 7. Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v biologii. Ukázky pozorování na vybraných tématech biologie. 8. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Metodika ústního zkoušení a dalších metod hodnocení a klasifikace. 9. Reflexe výuky biologie jako nástroj pro zvyšování kvality výuky, průběh, shromažďování informací o výuce, myšlenkový obraz, kriteriální a dokumentační záznam výuky. 10. Kvalita výuky biologie a její analýza. Kvalita výuky, její didaktická analýza, Model hloubkové struktury, didaktické formalismy. 11. Didaktická analýza situací z vlastních pedagogických praxí studentů předmětu. 12. Využití mobilních zařízení ve výuce. Didaktická a výpočetní technika. Ukázky aplikací a aktivit. 13. Společná reflexe předmětu ve vztahu k absolvovaným praxím a budoucímu profesnímu zaměření studentů .
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát základy předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
| hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| znát a hodnotit možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky |
| charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii |
| vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii |
| aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii |
| aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopisu a biologii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka s analýzou videozáznamu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie. Standardy pro ZŠ a SŠ..
-
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1.. Praha: Grada, 2015.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Šebestova, P., Šimonová, P. Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ: tři kroky k aktivnímu vyučování.. Praha: Portál, 2013.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|