|
Lecturer(s)
|
-
Vágnerová Petra, Mgr.
-
Podroužek Ladislav, doc. PaedDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Cooperative instruction, Project-based instruction, Students' portfolio, Skills demonstration, Individual study, Self-study of literature, Lecture with visual aids, Seminar
- Team project (50/number of students)
- 20 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 10 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The student has knowledge of principles of biology didactics and is able to understand to main topics of subject didactics. |
| Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky. |
| Skills |
|---|
| Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii. |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| The student acquired basic knowledge and skills about theory of natural history didactics and biology including the processual aspects of natural history and biology teaching. |
| Pochopit a charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie. Orientovat se v RVP ZV a RVP GV a dalších RVP se zaměřením na přírodopis a biologii. |
| Skills |
|---|
| Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii. Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii. Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii. |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture with visual aids |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Interactive lecture |
| Seminar |
| Skills demonstration |
| Project-based instruction |
| Collaborative instruction |
| Cooperative instruction |
| Self-study of literature |
| Individual study |
| Students' portfolio |
|
Recommended literature
|
-
Modelové vzdělávací programy pro základní školy.
-
Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
-
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
|