Course: Methodology of Teaching Biology for BS Teachers 3

« Back
Course title Methodology of Teaching Biology for BS Teachers 3
Course code CBG/DB3ZN
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Chocholoušková Zdeňka, RNDr. Mgr. Ph.D.
  • Podroužek Ladislav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Vágnerová Petra, Mgr.
Course content
Analysis of theoretical and processual aspects of natural history and biology didactics in elementary, secondary and nursery scholls. Forms, methods, means, principles of education, re-education and self-education. Evaluation of education and teaching.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Multimedia supported teaching, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Seminar
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Individual project (40) - 12 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
The student has knowledge of principles of biology didactics and is able to understand to main topics of subject didactics.
Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu. Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu.
Skills
Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP. Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu.
learning outcomes
Knowledge
Student knows principles of the curriculum integration and its use on the elementary school.
Know all categories of procesual aspects of the biology education.
Know cooperative education ande inquiry based ways of education.
Know basic areas in biology and its specifics in biology education.
Skills
The student acquired ability of didactic transformation of natural history information into nursery school level and he is able to management this processual aspects.
Be able to make didactic anylysis of curriculum with respect to gifted pupils and tu pupils with special educational needs.
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Seminar
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Textual studies
Discussion
Recommended literature
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].. Praha, MŠMT, 2017.
  • Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
  • Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
  • Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
  • Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester