Vyučující
|
-
Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.
-
Koutová Linda, Mgr.
-
Vágnerová Petra, Mgr.
-
Kout Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Exkurze zaměřená na demonstraci běžných, modelových, chráněných či jinak významných zástupců rostlin, hub a živočichů a na geologické jevy. Studenti se naučí, jak připravit a zorganizovat exkurzi a jak následně didakticky využít exkurze ve výuce biologie a geologie na střední škole. Důraz je kladen didaktické využití modelových zástupců rostlin, živočichů a geologických jevů v průběhu exkurze i ve výuce biologie na střední škole a jak používat pracovní list, hry a soutěže.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní metody terénní a laboratorní práce v biologických oborech |
znát botanické, zoologické a mineralogické systémy a klasifikaci na bakalářské úrovni |
znát botanickou, zoologickou a geologickou odbornou terminologii na bakalářské úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s determinačními klíči |
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a procesů |
umět správně používat biologickou terénní a laboratorní techniku (mikroskop, terenní mikroskop, dalekohled, lupu, fotoaparát, síť aj.) |
umět připravit terénního průvodce pro konkrétní exkurzi samostudiem literatury |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat správné didaktické i odborné metody pro různé typy vzdělávacích aktivit |
charakterizovat ekologii, bionomii, praktický význam a použití druhů naší přírody, s důrazem i na kulturní plodiny |
Odborné dovednosti |
---|
didakticky transformovat biologické poznatky do vybraných vyučovacích forem (praktických cvičení, vycházek a exkurzí) |
vyhledat typické rostliny, houby a živočichy, stopy jejich aktivit s využitím znalostí jejich ekologie a bionomie a využitím příslušných metod biologického výzkumu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Baruš, V. - Hudec, K. a kol. Fauna ČSFR. Ptáci, obojživelníci, plazi. Academia Praha, 1983.
-
Buchar J. a kol. Klíč k určování bezobratlýc. Scientia Praha, 1995.
-
Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
-
Kubát, Karel. Klíč ke květeně České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
-
Werner Rothmaler. Exkursionsflora von Deutschland. Berlin, 2000. ISBN 3-8274-0926-8.
|