Předmět: Didaktická exkurze 2

« Zpět
Název předmětu Didaktická exkurze 2
Kód předmětu CBG/DI2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
  • Kout Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Chocholoušková Zdeňka, RNDr. Mgr. Ph.D.
  • Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.
  • Vágnerová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Exkurze do přírody (les, louka, rybník, lidská sídla) zaměřená na přípravu a didaktické využití exkurzí ve výuce biologie a zeměpisu na základních a středních školách. Didaktické využití modelových zástupců rostlin, živočichů a geografických jevů v průběhu exkurze i ve výuce biologie a zeměpisu na základních a středních školách. Mapování a měření fyzicko-geografických charakteristik.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát základní metody terénní a laboratorní práce v biologických oborech
znát botanické, zoologické a mineralogické systémy a klasifikaci na bakalářské úrovni
znát botanickou, zoologickou a geologickou odbornou terminologii na bakalářské úrovni
Odborné dovednosti
umět pracovat s determinačními klíči
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a procesů
umět správně používat biologickou terénní a laboratorní techniku (mikroskop, terenní mikroskop, dalekohled, lupu, fotoaparát, síť aj.)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát didakticky významné druhy rostlin, hub a živočichů naší přírody v období říjen až prosinec
znát ekologii, bionomii, praktický význam a použití druhů naší přírody, s důrazem na kulturní plodiny a hospodářská zvířata, jejich využití a historii jejich domestikace
znát správné didaktické i odborné metody pro různé typy vzdělávacích aktivit
Odborné dovednosti
didakticky transformovat biologické poznatky do vybraných vyučovacích forem (praktických cvičení, vycházek a exkurzí)
umět vyhledat typické rostliny, houby, živočichy a stopy jejich aktivit s využitím znalostí jejich ekologie a bionomie a využitím příslušných metod biologického výzkumu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Přednáška s demonstrací,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Baruš, V. - Hudec, K. a kol. Fauna ČSFR. Ptáci, obojživelníci, plazi. Academia Praha, 1983.
  • Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
  • Kubát, Karel. Klíč ke květeně České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
  • Pavlasová, Lenka. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
  • Rothmaler, Werner. Exkursionsflora von Deutschland. Band 3, Gefässpflanzen: Atlasband. Berlin : Spektrum Akademischer Verlag, 2000. ISBN 3-8274-0926-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní