Vyučující
|
-
Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
-
Kout Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Chocholoušková Zdeňka, RNDr. Mgr. Ph.D.
-
Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.
-
Vágnerová Petra, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Exkurze do přírody (les, louka, rybník, lidská sídla) zaměřená na přípravu a didaktické využití exkurzí ve výuce biologie a zeměpisu na základních a středních školách. Didaktické využití modelových zástupců rostlin, živočichů a geografických jevů v průběhu exkurze i ve výuce biologie a zeměpisu na základních a středních školách. Mapování a měření fyzicko-geografických charakteristik.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní metody terénní a laboratorní práce v biologických oborech |
znát botanické, zoologické a mineralogické systémy a klasifikaci na bakalářské úrovni |
znát botanickou, zoologickou a geologickou odbornou terminologii na bakalářské úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s determinačními klíči |
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a procesů |
umět správně používat biologickou terénní a laboratorní techniku (mikroskop, terenní mikroskop, dalekohled, lupu, fotoaparát, síť aj.) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát didakticky významné druhy rostlin, hub a živočichů naší přírody v období říjen až prosinec |
znát ekologii, bionomii, praktický význam a použití druhů naší přírody, s důrazem na kulturní plodiny a hospodářská zvířata, jejich využití a historii jejich domestikace |
znát správné didaktické i odborné metody pro různé typy vzdělávacích aktivit |
Odborné dovednosti |
---|
didakticky transformovat biologické poznatky do vybraných vyučovacích forem (praktických cvičení, vycházek a exkurzí) |
umět vyhledat typické rostliny, houby, živočichy a stopy jejich aktivit s využitím znalostí jejich ekologie a bionomie a využitím příslušných metod biologického výzkumu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Baruš, V. - Hudec, K. a kol. Fauna ČSFR. Ptáci, obojživelníci, plazi. Academia Praha, 1983.
-
Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
-
Kubát, Karel. Klíč ke květeně České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
-
Pavlasová, Lenka. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
-
Rothmaler, Werner. Exkursionsflora von Deutschland. Band 3, Gefässpflanzen: Atlasband. Berlin : Spektrum Akademischer Verlag, 2000. ISBN 3-8274-0926-8.
|