Předmět: Didaktika geografie 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika geografie 1
Kód předmětu CBG/DIDZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Geografie v kurikulárních dokumentech ČR 2. Cíle v geografickém vzdělávání 3. Plánování vyučovací hodiny geografie 4. Výukové metody v geografii I 5. Výukové metody v geografii II 6. Organizační formy v hodinách geografie 7. Motivace při vyučování geografie 8. Hodnocení a evaluace při vyučování geografie 9. Komunikace a vztah se třídou 10. Učebnice geografie a zeměpisu pro ZŠ a jejich hodnocení 11. Učební pomůcky ve výuce geografie 12. Exkurze a vycházky v geografickém vzdělávání + možnosti neformálního vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému
Odborné dovednosti
rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky
orientovat se v kurikulárních dokumentech
rutinně užívat korektní geografickou terminologii
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR
definovat cíle hodiny geografie
motivovat své žáky pro výuku zeměpisu
adekvátně hodnotit práci žáků při vyučování zeměpisu
vyjmenovat a hodnotit učebnice zeměpisu pro ZŠ
Odborné dovednosti
plánovat vyučovací hodinu geografie
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé organizační formy vyučování a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ
sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • HOFMANN, E.; SVOBODOVÁ H.; KNECHT P. Standardy geografického vzdělávání v Česku, na Slovensku a v USA. Necháme se inspirovat?. PdF MU: Portál: educoland.muni.cz. 2014.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Janík, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
  • Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
  • Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
  • KNECHT, P.; KUBIATKO, M.; SVATOŇOVÁ, H. Jak uživatelé hodnotí školní zeměpisné atlasy? Podněty pro rozvoj školské kartografie.. Geodetický a kartografický obzor. 2010.
  • KÜHNLOVÁ, H. Školní geografický projekt. Praha. Geografické rozhledy 3/1993-94.
  • Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
  • Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
  • Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní