Vyučující
|
-
Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Didaktická transformace obecných geografických témat na úrovni učiva pro ZŠ. - Environmentální výchova v geografickém vzdělávání. - Zdroje geografických informací pro výuku (články, publikace, internetové stránky, modely atd.). - Integrace techniky do vyučování zeměpisu (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.). - Neformální vzdělávání v zeměpisu jako doplněk klasického školního vyučování (didaktická transformace geografických jevů na příkladech exponátů v SC Techmania).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
vysvětlit pojmy z obecné fyzické i humánní geografie, kartografie a GIS |
Odborné dovednosti |
---|
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojem didaktická transformace a uvést její specifika pro různé obory geografie |
popsat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu |
popsat relevantní technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná |
vysvětlit obsah a význam formálního a neformálního vzdělávání |
Odborné dovednosti |
---|
předvést didaktickou transformaci vybraného obecně geografického tématu |
využívat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu |
využívat technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná |
diskutovat rozdíl mezi formálním a neformálním vzděláváním |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
-
Knecht, P., Hofmann, E. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Praha, Česká geografická společnost, 2013.
-
Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a výuce zeměpisu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno, Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7651-8.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Lane, R. Artuculating the pedagogical content knowledge of accomplished geography teachers. Geographical education. 2009.
-
Lišková, Eva. Environmentální výchova jako součást všeobecného základu v přípravě budoucích učitelů : sborník z česko-slovenské konference Uherské Hradiště 23. a 24. listopadu 2000. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-069-2.
-
Ormrod, J.E., Cole, D.B. Teaching content knowledge and pedagogical content knowledge: a model from geographic education. Journal of teaching education. 1996.
-
Strahler, Alan; Strahler, Arthur. Introducing physical geography. 3rd ed. New York : John Wiley & Sons, 2003. ISBN 0-471-41741-6.
|