Předmět: Didaktika geografie 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika geografie 2
Kód předmětu CBG/DIDZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktická transformace obecných geografických témat na úrovni učiva pro ZŠ. - Environmentální výchova v geografickém vzdělávání. - Zdroje geografických informací pro výuku (články, publikace, internetové stránky, modely atd.). - Integrace techniky do vyučování zeměpisu (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.). - Neformální vzdělávání v zeměpisu jako doplněk klasického školního vyučování (didaktická transformace geografických jevů na příkladech exponátů v SC Techmania).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá
vysvětlit pojmy z obecné fyzické i humánní geografie, kartografie a GIS
Odborné dovednosti
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků
analyzovat základní kurikulární dokumenty
analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pojem didaktická transformace a uvést její specifika pro různé obory geografie
popsat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu
popsat relevantní technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná
vysvětlit obsah a význam formálního a neformálního vzdělávání
Odborné dovednosti
předvést didaktickou transformaci vybraného obecně geografického tématu
využívat relevantní zdroje informací články, publikace, internetové stránky, modely atd.) pro vyučování zeměpisu
využívat technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro žáky snáze pochopitelná
diskutovat rozdíl mezi formálním a neformálním vzděláváním
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Praktická zkouška,
Doporučená literatura
  • Knecht, P. Didaktická transformace aneb od didaktického zjednodušení k didaktické rekonstrukci.. Orbis scholae. Praha, Karolinum, 2007.
  • Knecht, P., Hofmann, E. K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Praha, Česká geografická společnost, 2013.
  • Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a výuce zeměpisu. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. Brno, Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7651-8.
  • Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
  • Lane, R. Artuculating the pedagogical content knowledge of accomplished geography teachers. Geographical education. 2009.
  • Lišková, Eva. Environmentální výchova jako součást všeobecného základu v přípravě budoucích učitelů : sborník z česko-slovenské konference Uherské Hradiště 23. a 24. listopadu 2000. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-069-2.
  • Ormrod, J.E., Cole, D.B. Teaching content knowledge and pedagogical content knowledge: a model from geographic education. Journal of teaching education. 1996.
  • Strahler, Alan; Strahler, Arthur. Introducing physical geography. 3rd ed. New York : John Wiley & Sons, 2003. ISBN 0-471-41741-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní