| Název předmětu | Ekologie |
|---|---|
| Kód předmětu | CBG/EKOO |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Úvod, pojmy: hierarchické uspořádání, obory, historie, Země, energie, ekosystém, potravní řetězce. 2. Organismy a prostředí: život, historické vlivy, rozšíření organismů na Zemi, ostrovy, prostředí (dělení organismů podle výskytu, faktory prostředí-podmínky a zdroje, ekologická nika). Periodicita a biorytmy. 3. Abiotické faktory: podnebí, světlo, vzduch. 4. Abiotické faktory: tlak, půda, vztahy jednotlivých organismů k faktorům. 5. Zdroje, strategie, populace: potrava (zdroj, obrana), trade-off a životní strategie, demekologie (statické a dynamické demografické charakteristiky). 6. Populační ekologie: dynamika a její faktory, růstové modely, populační cykly, omezení růstu populací, vztahy mezi populacemi. 7. Společenstva: synekologie, přirozené a umělé biocenózy, charakteristiky společenstva (biodiverzita, dominance, trofická struktura), stratifikace, sukcese, teorie ostrovní biogeografie, invaze. 8. Ekosystémy: biosféra, přírodní a umělé ekosystémy, biomy (terestrické, vodní). 9. Biogeografie: areál, biogeografické oblasti. 10. Biogeochemické cykly. Biocykly prvků, hydrologický cyklus, eutrofizace. 11. Ekologie člověka: Homo sapiens sapiens, historický vývoj, ohrožení biodiverzity i člověka, člověk a životní prostředí (ovzduší, voda, půda, odpady, ekologické katastrofy). 12. Ochrana životního prostředí: globální devastace, organizace v ochraně přírody, ochrana biodiverzity, světová chráněná území + ČR (velko- + maloplošná), biosférické rezervace. 13. Krajinná ekologie, aplikovaná ekologie, agroekologie, vesmírná ekologie, statistické zpracování dat v ekologii.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška
|
| Předpoklady |
| Odborné znalosti |
| znát ekologii na gymnaziální úrovni |
| znát problematiku ochrany životního prostředí na gymnaziální úrovni |
| znát biologickou terminologii na úrovni střední školy |
| Odborné dovednosti |
| být schopen propojovat informace z různých oborů |
| být schopen pochopit základní vztahy živých organismů |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
| Odborné znalosti |
| osvojit si základní pojmoslovný aparát ekologie |
| znát problematiku ekologických faktorů ovlivňujících živé organismy |
| znát jednotlivé hierarchické stupně živého světa a jejich problematiku ve vztahu k ekologii |
| znát problematiku člověka a ekologie |
| Odborné dovednosti |
| umět prezentovat ekologickou problematiku dalším osobám |
| umět zhodnotit ekologické otázky a správně je interpretovat |
| Obecné způsobilosti |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
| Odborné znalosti |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
| Odborné znalosti |
| Ústní zkouška, |
| Výstupní projekt, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
| Ústní zkouška, |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|