Předmět: Environmentální výchova

« Zpět
Název předmětu Environmentální výchova
Kód předmětu CBG/ENVR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ščerba Eduard, Mgr. Ph.D.
  • Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
  • Wasková Petra, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Environmentální výchova vymezení, RVP průřezové téma, koordinátor environmentální výchovy, legislativní ukotvení. 2. Ochrana přírody. Úvod do problematiky, aktivity. 3. Ovzduší. Úvod do problematiky, aktivity. 4. Voda. Úvod do problematiky, aktivity. 5. Půda. Úvod do problematiky, aktivity. 6. Odpady. Úvod do problematiky, aktivity. 7. 8. Terénní exkurze s demonstrací ekosystému (louka, les, lidská sídla, pole, rybník, řeka) 9. Ochrana zdraví. Úvod do problematiky, aktivity. 10. Globální problémy. Úvod do problematiky, aktivity. 11. Biodiverzita. Úvod do problematiky, aktivity. 12. Zdroje energie. Úvod do problematiky, aktivity. 13. Kolokvium k semestrálním pracím.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 10 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost základních metod terenní a laboratorní práce v oborech přírodních věd, schopnost samostatné práce s literaturou a webovými portály. Transformace těchto poznatků do výuky pro žáky a studenty ZŠ a SŠ. Využití alternativních přístupů ve výuce environmentální výchovy
Odborné dovednosti
Student navrhne projekt s environmentální problematikou na úrovni ZŠ či SŠ.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát charakteristiku environmentální výchovy a základní pojmy.
Zná problematiku ochrany přírody, kvality ovzduší, půdy, odpadů.
Zná problematiku oohrany zdraví, globálních problémů, biodiverzity, zdrojů energie.
Odborné dovednosti
Student je schopen vysvělit environmentální problémy a navrhne jejich výuku v jednotlivých předmětech ZŠ či SŠ.
Student dokáže transformovat přírodovědné poznatky do problematiky environmentální výchovy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kolokvium,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Braniš, M., Pivnička, K. Úvod do studia životního prostředí. Praha UK, 1994.
  • Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
  • Činčera, Jan; Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-795-3.
  • GREMLICA, T. Přehled environmentálního práva ES, právní úpravy a technických norem v oblasti ochrany ŽP ČR.. Praha, 2002.
  • HORKÁ, H. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno, 1996.
  • Jeník, Jan. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-040-8.
  • Kunc, Karel. Environmentální vzdělání a výchova. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-363-X.
  • KVASNIČKOVÁ, D. Co je udržitelný rozvoj.. Praha, 2001.
  • Máchal, Aleš; Husták, Josef. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2001. ISBN 80-902954-1-X.
  • Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
  • Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha, 1994.
  • Přívratský, V. et Theodoris, V. Rukověť environmentálního vzdělávání. Praha, 2008.
  • Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Hudba se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Umění a užité umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní