Course: Environmental Education

« Back
Course title Environmental Education
Course code CBG/ENVY
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ščerba Eduard, Mgr. Ph.D.
  • Wasková Petra, RNDr. Ph.D.
Course content
1. Environmental education - delimitation, FEP - transversal theme, environmental education coordinator, legislative anchoring. 2. Nature conservation. Introduction to issues, activities. 3. Air. Introduction to issues, activities. 4. Water. Introduction to issues, activities. 5. Soil. Introduction to issues, activities. 6. Wastes. Introduction to issues, activities. 7. - 8. Field excursions with ecosystem demonstration (meadow, forest, human settlements, field, pond, river) 9. Health protection. Introduction to issues, activities. 10. Global issues. Introduction to issues, activities. 11. Biodiversity. Introduction to issues, activities. 12. Energy Sources. Introduction to issues, activities. 13. Colloquium for semestral work.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Discussion, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Skills demonstration, Task-based study method, Self-study of literature, Seminar, Field trip
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 13 hours per semester
  • Individual project (40) - 13 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 10 hours per semester
  • Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day) - 3 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Knowledge of the basic methods of the field and laboratory work in sciences, individual work with literature and websites.The transformation of this knowledge into teaching for students elementary and secondary schools. The use of alternative approaches in teaching environmental education.
Skills
The student proposes a project with an environmental issue at the primary or secondary school level.
Work in the field
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
Know characteristics of environmental education and basic concepts.
Know problematics of nature conservation, air, water, soil, wastes.
Know problematics of health protection, global issues, biodiversity, energy sources.
Skills
Student is able to explain environmental problems and plan their education in elementary and high school.
The student will be able to make the transformation of sciences knowledge into enviromental education
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Field trip
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Skills demonstration
Collaborative instruction
Self-study of literature
Students' portfolio
Discussion
Skills
Project-based instruction
Collaborative instruction
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Field trip
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Skills
Seminar work
Competences
Oral exam
Recommended literature
  • Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
  • Činčera, Jan; Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií : příručka učitele. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-795-3.
  • GREMLICA, T. Přehled environmentálního práva ES, právní úpravy a technických norem v oblasti ochrany ŽP ČR.. Praha, 2002.
  • Létalová, Jana. Propřírodně zaměřený učitel a jeho přístup k (environmentální) výchově. 1. vydání. 2022. ISBN 978-80-280-0178-0.
  • MÁCHAL, A. a kol. (HUSTÁK, J., SLÁMOVÁ, G.). Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno, 1996.
  • Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
  • Přívratský, V. et Theodoris, V. Rukověť environmentálního vzdělávání. Praha, 2008.
  • Šimonová, Petra. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice : pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester