Předmět: Geologicko-paleontologická exkurze

« Zpět
Název předmětu Geologicko-paleontologická exkurze
Kód předmětu CBG/EXGP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Exkurze zaměřená na praktické aspekty geologického a paleontologického výzkumu v terénu. Vznik význačných geologických výtvorů a geologický vývoj krajiny. Významné geologické a paleontologické lokality v plzeňském kraji, možnost jejich exkurzního využití ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Exkurze, výuka v terénu
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát běžné druhy hornin a pojmenovat běžné geologické jevy
znát fyzickou geografii na středoškolské úrovni
znát základní geologickou historii Země, zejména časové rozdělení
znát základní skupiny fosilií, znát pojem vůdčí fosilie
Odborné dovednosti
umět pracovat s mapou (topografickou, geologickou)
určit běžné druhy nerostů a hornin
rozeznat fosilie v hornině
Obecné způsobilosti
být mírně fyzicky zdatný
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
mít základní znalosti o geologické stavbě Českého masívu
znát základní metody geologického výzkumu
znát hlavní a typické fosilie pro určitá geologická období
poznat významné geologické jevy a vysvětlit procesy k nim vedoucí
Odborné dovednosti
umět aplikovat geologické metody v terenní praxi
umět poznat významné fosilie a určit relativní stáří hornin a geologických jevů a procesů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Habětín, Vladimír. Kapesní atlas zkamenělin. 3. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-24357-6.
  • Chlupáč, Ivo. Geologická minulost České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0914-0.
  • Mergl M. Vycházky za geologickými zajímavostmi Plzně a okolí. Koura, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní