Předmět: Fauna České republiky

« Zpět
Název předmětu Fauna České republiky
Kód předmětu CBG/FACR
Organizační forma výuky Není + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kout Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.
  • Hradská Ivana, Mgr.
Obsah předmětu
1. Historie a změny fauny ČR v kvartéru. 2.-6. Rozšíření, ekologie a význam významných zástupců fauny bezobratlých (měkkýši, pavouci, motýli, brouci, desetinožci, síťokřídlí) na území České republiky, přehled literatury a informačních zdrojů. 7.-10. Rozšíření, ekologie a význam významných zástupců fauny obratlovců na území České republiky, přehled literatury a informačních zdrojů. 11. Nepůvodní druhy bezobratlých v naší fauně a ochrana proti nim. 12. Nepůvodní druhy obratlovců v naší fauně. 13. Ochrana fauny ČR. 14. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát biologickou terminologii na úrovni střední školy
znát běžné druhy živočichů na úrovni střední školy
znát základní metody biologického výzkumu
znát zoogeografii a základní geografii území ČR
Odborné dovednosti
umět pracovat s atlasy a určovacími klíči
popsat základní morfologii a anatomii velkých skupin bezobratlých (kmeny, třídy, řády)
určit běžné druhy bezobratlých
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát determinační literaturu k velkým skupinám bezobralých a obtatlovců (měkkýši, členovci, obratlovci) vyskytujícíh se na našem území
znát významné druhy živočichů a metody jejeich výzkumu včetně jejich historie v kvartéru a vztahu ke konkrétním ekosystémům
být obeznámen s problematikou určování skupin a ochrany některých (vybraných) druhů
Odborné dovednosti
umět pracovat s determinačními klíči
umět kriticky pracovat s webovými informačními zdroji
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a procesů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-81-6.
  • Anděra, M. - Horáček, I. Poznáváme naše savce. Mladá Fronta Praha, 1982.
  • Baruš, V. - Hudec K. a kol. Fauna ČSFR (ČR a SR). Mihulovci, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci. Academia Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní