Vyučující
|
-
Kout Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.
-
Hradská Ivana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Historie a změny fauny ČR v kvartéru. 2.-6. Rozšíření, ekologie a význam významných zástupců fauny bezobratlých (měkkýši, pavouci, motýli, brouci, desetinožci, síťokřídlí) na území České republiky, přehled literatury a informačních zdrojů. 7.-10. Rozšíření, ekologie a význam významných zástupců fauny obratlovců na území České republiky, přehled literatury a informačních zdrojů. 11. Nepůvodní druhy bezobratlých v naší fauně a ochrana proti nim. 12. Nepůvodní druhy obratlovců v naší fauně. 13. Ochrana fauny ČR. 14. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát biologickou terminologii na úrovni střední školy |
znát běžné druhy živočichů na úrovni střední školy |
znát základní metody biologického výzkumu |
znát zoogeografii a základní geografii území ČR |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s atlasy a určovacími klíči |
popsat základní morfologii a anatomii velkých skupin bezobratlých (kmeny, třídy, řády) |
určit běžné druhy bezobratlých |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát determinační literaturu k velkým skupinám bezobralých a obtatlovců (měkkýši, členovci, obratlovci) vyskytujícíh se na našem území |
znát významné druhy živočichů a metody jejeich výzkumu včetně jejich historie v kvartéru a vztahu ke konkrétním ekosystémům |
být obeznámen s problematikou určování skupin a ochrany některých (vybraných) druhů |
Odborné dovednosti |
---|
umět pracovat s determinačními klíči |
umět kriticky pracovat s webovými informačními zdroji |
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a procesů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha : Scientia, 1995. ISBN 80-85827-81-6.
-
Anděra, M. - Horáček, I. Poznáváme naše savce. Mladá Fronta Praha, 1982.
-
Baruš, V. - Hudec K. a kol. Fauna ČSFR (ČR a SR). Mihulovci, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci. Academia Praha.
|