Předmět: Fyzická geografie ČR

« Zpět
Název předmětu Fyzická geografie ČR
Kód předmětu CBG/FGCRS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata věnovaná fyzickogeografickým složkám krajiny ČR, jejich vývoji a regionálnímu členění. 1. Úvod - vymezení státního území, geografická poloha; 2.+3. Geologie a geologický vývoj Českého masivu a Karpatské soustavy; 4.+5. Geomorfologie a geomorfologický vývoj - vývoj v kvartéru, hlavní rysy reliéfu, regionální geomorfologie; 6. Klimatické poměry - základní charakteristiky, faktory ovlivňující klima; 7. Hydrologické poměry - prostorová distribuce zdrojů povrchové a podzemní vody, faktory ovlivňující zásoby vody; 8. Pedogeografický přehled - prostorová dustribuce půdních typů; 9. Biogeografický přehled - zdroje druhové diverzity, regionalizace, faktory ovlivňující druhovou bohatost a prostorové rozmístění flory a fauny; 10. Vývoj krajiny - pleistocenní a holocenní vývoj krajiny, významné fenomény; 11. Ochrana přírody a krajiny - druhy ochrany, chráněná území; 12. Životní prostředí - základní indikátory, vývoj znečištění, příčiny a následky znečištění ŽP; 13. Fyzickogeografická regionalizace ČR. Semináře: Práce s tématickými mapami (Atlas krajiny, geologické mapy atd.), zpracování vybraných dat a jejich interpretace, opakování místopisu ČR.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti o fyzickogeografických tématech (hydrologie, pedologie, geologie, geomorfologie, biogeografie, meteorologie, klimatologie). Znalost místopisu ČR na středoškolské úrovni. Předpokládají se znalosti na úrovni základních fyzickogeografických předmětů (GEO1, GEO2, GEO3)
Odborné dovednosti
používat základní odbornou terminologii na úrovni předmětů CBG/GEO1, CBG/GEO2, CBG/GEO3 a CBG/GELA
porovnat fyzickogeografické odlišnosti ČR vycházející ze středoškolských znalostí
odvodit fyzickogeografické poměry ČR v návaznosti na znalost obecných geografických principů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát základní pojmy spojované s fyzickogeografickými poměry ČR - identifikovat jednotlivé fyzickogeografické složky území ČR.
Znát základní procesy formující území ČR - vybrat hlavní fáze vývoje ČR, vysvětlit vzájemné vazby mezi jednotlivými složkami fyzickogeografické sféry ČR;
Vysvětlit obecné principy fungování FG systémů na příkladě ČR - např. demonstrovat změny FG charakteristik v závislosti na zonalitě klimatu;
Popsat faktory a příčinné souvislosti ovlivňující regionální rozdíly abiotických a biotických složek krajiny;
Odborné dovednosti
Posoudit současný stav FG sféry na území ČR, uvést klady a zápory změn v přístupech k hospodaření a ochraně přírody a krajiny.
Vytvořit vlastní regionalizaci ČR z pohledu FG a vzájemně porovnat vybrané regiony.
Provést didaktické transformace probíraných témat na úrovni SŠ.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bárta, František,; Němec, Jan,; Pojer, František. Krajina v České republice. Praha : Consult, 2007. ISBN 80-903482-3-8.
  • Blažek, Vladimír; Němec, Jan; Hladný, Josef. Voda v České republice. Praha: Consult, 2006. ISBN 80-903482-1-1.
  • Demek, Jaromír. Hory a nížiny. 1. vyd. Praha : Academia, 1987.
  • Hrnčiarová T., Mackovčin, P., Zvara, I. Atlas krajiny České republiky. Průhonice, 2010.
  • Chlupáč, Ivo. Geologická minulost České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0914-0.
  • Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 1, Travinná a keříčková vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 1, Grassland and heathland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1462-7.
  • Kozák, Josef; Němeček, Jan. Atlas půd České republiky. 2., upr. vyd. Praha : ČZU Praha, 2009. ISBN 978-80-213-2008-6.
  • Ptáček, Jan. Česká republika školní atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. 3 vydání. 2015. ISBN 978-80-7393-275-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní