Vyučující
|
-
Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
-
Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
-
Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata věnovaná fyzickogeografickým složkám krajiny ČR, jejich vývoji a regionálnímu členění. 1. Úvod - vymezení státního území, geografická poloha; 2.+3. Geologie a geologický vývoj Českého masivu a Karpatské soustavy; 4.+5. Geomorfologie a geomorfologický vývoj - vývoj v kvartéru, hlavní rysy reliéfu, regionální geomorfologie; 6. Klimatické poměry - základní charakteristiky, faktory ovlivňující klima; 7. Hydrologické poměry - prostorová distribuce zdrojů povrchové a podzemní vody, faktory ovlivňující zásoby vody; 8. Pedogeografický přehled - prostorová dustribuce půdních typů; 9. Biogeografický přehled - zdroje druhové diverzity, regionalizace, faktory ovlivňující druhovou bohatost a prostorové rozmístění flory a fauny; 10. Vývoj krajiny - pleistocenní a holocenní vývoj krajiny, významné fenomény; 11. Ochrana přírody a krajiny - druhy ochrany, chráněná území; 12. Životní prostředí - základní indikátory, vývoj znečištění, příčiny a následky znečištění ŽP; 13. Fyzickogeografická regionalizace ČR. Semináře: Práce s tématickými mapami (Atlas krajiny, geologické mapy atd.), zpracování vybraných dat a jejich interpretace, opakování místopisu ČR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní znalosti o fyzickogeografických tématech (hydrologie, pedologie, geologie, geomorfologie, biogeografie, meteorologie, klimatologie). Znalost místopisu ČR na středoškolské úrovni. Předpokládají se znalosti na úrovni základních fyzickogeografických předmětů (GEO1, GEO2, GEO3) |
Odborné dovednosti |
---|
používat základní odbornou terminologii na úrovni předmětů CBG/GEO1, CBG/GEO2, CBG/GEO3 a CBG/GELA |
porovnat fyzickogeografické odlišnosti ČR vycházející ze středoškolských znalostí |
odvodit fyzickogeografické poměry ČR v návaznosti na znalost obecných geografických principů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát základní pojmy spojované s fyzickogeografickými poměry ČR - identifikovat jednotlivé fyzickogeografické složky území ČR. |
Znát základní procesy formující území ČR - vybrat hlavní fáze vývoje ČR, vysvětlit vzájemné vazby mezi jednotlivými složkami fyzickogeografické sféry ČR; |
Vysvětlit obecné principy fungování FG systémů na příkladě ČR - např. demonstrovat změny FG charakteristik v závislosti na zonalitě klimatu; |
Popsat faktory a příčinné souvislosti ovlivňující regionální rozdíly abiotických a biotických složek krajiny; |
Odborné dovednosti |
---|
Posoudit současný stav FG sféry na území ČR, uvést klady a zápory změn v přístupech k hospodaření a ochraně přírody a krajiny. |
Vytvořit vlastní regionalizaci ČR z pohledu FG a vzájemně porovnat vybrané regiony. |
Provést didaktické transformace probíraných témat na úrovni SŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bárta, František,; Němec, Jan,; Pojer, František. Krajina v České republice. Praha : Consult, 2007. ISBN 80-903482-3-8.
-
Blažek, Vladimír; Němec, Jan; Hladný, Josef. Voda v České republice. Praha: Consult, 2006. ISBN 80-903482-1-1.
-
Demek, Jaromír. Hory a nížiny. 1. vyd. Praha : Academia, 1987.
-
Hrnčiarová T., Mackovčin, P., Zvara, I. Atlas krajiny České republiky. Průhonice, 2010.
-
Chlupáč, Ivo. Geologická minulost České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0914-0.
-
Chytrý, Milan. Vegetace České republiky. 1, Travinná a keříčková vegetace = Vegetation of the Czech Republic. 1, Grassland and heathland vegetation. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1462-7.
-
Kozák, Josef; Němeček, Jan. Atlas půd České republiky. 2., upr. vyd. Praha : ČZU Praha, 2009. ISBN 978-80-213-2008-6.
-
Ptáček, Jan. Česká republika školní atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. 3 vydání. 2015. ISBN 978-80-7393-275-6.
|