Vyučující
|
-
Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
-
Mentlík Pavel, doc. RNDr. PhD.
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
-
Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1+2. Geosystémy - systémový přístup v přírodní sféře, základní principy a pojmy; 3. Vesmír - proměny pohledu na vznik Vesmíru, vznik a poloha Země ve Vesmíru; 4. Země - charakteristika a vymezení základních systémů; 5. Energetická bilance Země - energie v přírodních geosystémech a formy energie; 6. Geofyzikální systémy - gravimetrie, termika, seizmika a geomagnetismus; 7. Atmosférické systémy - atmosféra v systému planety Země, vývoj složení atmosféry, interakce atmosféra-hydrosféra; 8. Hydrologické systémy - koloběh vody z pohledu makro- a mikroměřítka, látková výměna, hydrologická bilance; 9. Geologické a geomorfologické systémy - globální horninový cyklus, zvětrávání, eroze-transport-sedimentace, systémový přístup v geomorfologii (např. ledovec jako systém, fluviální systémy); 10. Koloběh látek - cykly základních látek (uhlík, kyslík, dusík, fosfor) a jejich význam pro život; 11. Biogeografické cykly - globální systém života, systém rostlina-půda; 12. Antropogenní vliv na přírodní systémy - systémový přístup při hodnocení životního prostředí. Semináře: Semináře jsou zaměřeny na identifikování jednotlivých složek přírodních systémů; popsání a objasnění základních principů; nalezení analogických příkladů; načrtnutí schémat, grafů a tabulek charakterizujících jednotlivé systémy; předvedení a diskuze vlastních dílčích systémů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní terminologii z přírodovědných předmětů odpovídající středoškolské úrovni |
vysvětlit základní problémy přírodních věd na středoškolské úrovni |
definovat polohu Země ve Vesmíru |
vyjmenovat základní sféry Země |
popsat základní sféry Země |
vyřešit jednoduché matematické příklady vycházející ze středoškolské matematiky |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat problémy z přírodních věd na středoškolské úrovni |
používat základní terminologii přírodovědných předmětů odpovídající středoškolské úrovni |
samostatně interpretovat výsledky získané jednoduchými výpočty |
diskutovat výsledky získané řešením úloh |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pojem geosystém |
vyjmenovat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
popsat základní přírodní geosystémy a jejich prvky |
vysvětlit vzájemné vazby mezi základními geosystémy a jejich subsystémy |
nakreslit schémata základních geosystémů, jejich subsystémů a vazeb mezi nimi |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat toky látek, energie a hmoty v jednotlivých geosystémech |
obhájit vlastní model vybraného dílčího geosystému |
komentovat vzájemnou provázanost jednotlivých geosystémů |
posoudit vliv změn globálních geosystémů na regionální variabilitu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Brázdil, Rudolf. Úvod do studia planety Země : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
CHRISTOPHERSON, R.W. Geosystems: An Introduction to Physical Geography. Prentice Hall, 2011. ISBN 978-0321706226.
-
Jeník, Jan. Ekosystémy : Úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-040-8.
-
Newson, M.D., Hanwell, J. Systematic Physical Geography. London, 1982.
-
Oldfield, F. Environmental Change: Key Issues and Alternative Approaches. Cambridge, 2005. ISBN 978-0-521-82936-4.
-
STRAHLER, A., STRAHLER, A. Introducing Physical Geography. New Delhi, 2016. ISBN 978-8126562251.
|