Předmět: Geovědní kroužek

« Zpět
Název předmětu Geovědní kroužek
Kód předmětu CBG/GK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Geovědní kroužek - základy, rámcová náplň, motivace, propagace. 2. Geovědní kroužek - mezipředmětové vazby, jak spolupracovat s ostatními vyučujícími, jaké pozvat externisty. 3. Možnosti geovědních exkurzí v Plzni a okolí. 4. Možnosti geovědních exkurzí na malém městě a na vsi. 5. Zdroje návrhů pro geovědní aktivity - servery na sdílení videí, výukové portály. 6. Geovědní pokusy - atmosféra. 7. Geovědní pokusy - hydrosféra. 8. Biogeografie zábavně. 9. Geovědní software - věda zábavně. 10. Dlouhodobé pokusy - vybavení, instalace, údržba, vizualizace výsledků. 11. Osvětová činnost geovědního kroužku - jak prostřednictvím žáků vyučovat rodiče? 12. Zařazení aktuálního dění do geovědního kroužku - návrhy, možnosti, diskuse.

Studijní aktivity a metody výuky
Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 24 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 8 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v elementárních základech problematiky vzdělávání mládeže
podle návodu užívat jednoduché měřící přístroje
Odborné dovednosti
aplikovat základní znalosti geovědní problematiky (na úrovni SŠ znalostí)
základním způsobem používat buzolu a mapu
vyhledávat informace v učebnicích a atlasech
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat cíle geovědního kroužku
sumarizovat přínos geovědního kroužku a dalších mimoškolních aktivit ve vzdělávacím procesu
Odborné dovednosti
prezentovat geovědní experiment dle vlastního výběru
identifikovat vhodné lokality a aktivity k půldenní exkurzi v Plzni a okolí
posuzovat, porovnávat a hodnotit vhodné geovědní aktivity
z navržených geovědních aktivit sestavuje své portfolio
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Laboratorní praktika,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Doporučená literatura
  • Fuller, Gary. The Trivia Lover's Guide to the World: Geography for the Lost and Found. 2012. ISBN 978-1442214033.
  • Goswami, Anuj. Geography Quiz Book. 2000. ISBN 978-8171826438.
  • McClintock, Jack; Helgren, David. Everything is Somewhere: The Geography Quiz Book. 1986. ISBN 978-0688058739.
  • Muthiah, S. The Rupa Book of Geography Quiz. 1992. ISBN 978-8171670932.
  • Walford, Rex. Using games in School Geography. 2007. ISBN 978-1899857531.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní