Předmět: Geovědní hry

« Zpět
Název předmětu Geovědní hry
Kód předmětu CBG/GVH
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
  • Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu I - typy her a aktivit s příklady 2. Úvod do předmětu II - výběr hry, posouzení vhodnosti a přiměřenosti hry pro vybranou skupinu, příprava hry 3. Hry ve třídě bez použití PC (zeměpisný "oběšenec", vysvětlování a hádání pojmů, kvízy atd.) 4. Hry ve třídě za použití interaktivní tabule (mapové hry, kvízy, křížovky atd.) 5. Pokusy ve třídě I 6. Pokusy ve třídě II 7. Pokusy ve třídě III 8. Orientační hry v rámci třídy a školy 9. Orientační hry v přírodě 10. Geocaching ve městě 11. Geocaching v přírodě 12. Geografická stopovačka 13. Závěrečná hodina - odevzdávání portfolia, diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zdůvodnit vhodnost zařazení her do výuky
popsat rizika zařazení her do výuky a navrhnout, jak se s riziky vypořádat
Odborné dovednosti
sestavit přípravu na vyučovací hodinu
prezentovat výstup před lidmi
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit různé druhy didaktických her s geovědní tématikou
vyjmenovat konkrétní hry pro každý druh
objasnit základní pravidla a zásady pro zařazení her do vyučování
Odborné dovednosti
naplánovat vyučování pomocí vybrané didaktické hry s geovědní tématikou
hodnotit žáky/studenty v průběhu nebo na konci vybrané hry
reailzovat naplánované vyučování pomocí vybrané hry
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Hodnotící metody
Portfolio,
Studenti si během semestru tvoří portfolio všech her, které byly v rámci semestru představeny a třídí je podle druhu do větších skupin.
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Studenti během semináře realizují vyučování pomocí vybrané didaktické hry.
Doporučená literatura
  • Činčera, Jan. Práce s hrou : pro profesionály. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.
  • Fuller, G. The Trivia Lover's Guide to the World: Geography for the Lost and Found. 2012. ISBN 978-1442214033.
  • Goswami, Anuj. Geography Quiz Book. 2000. ISBN 978-81718264.
  • Koten, Tomáš. Škola? V pohodě! : metody, hry a formy práce pro realizaci učiva, pro dosažení očekávaných výstupů a rozvoj klíčových kompetencí. Vyd. 1. Most : Hněvín, 2006. ISBN 80-86654-18-4.
  • LISENBEEA, P., HALLMANB, CH., LANDRYC, D. Geocaching is Catching Students' Attention in the Classroom. The Geography Teacher. 2015.
  • McClintock, Jack; Helgren, David. Everything is Somewhere: The Geography Quiz Book. 1986. ISBN 978-06880587.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • Walford, R. Using games in School Geography.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní