Vyučující
|
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
-
Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
-
Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Geovědní zajímavost a extrém - definice, příklady, význam, klasifikace. 2. Vybrané geovědní zajímavosti a extrémy světa. 3. Vybrané geovědní zajímavosti a extrémy ČR. 4. Geovědní zajímavosti a extrémy západních a jižních Čech. 5. Cestopisy - klasické a historické. 6. Cestopisy - moderní a postmoderní. 7. Možnosti zařazení četby a přípravy cestopisů do výuky geografie. 8. Odlehlá a opuštěná místa světa a ČR. 9. Život na polární stanici v Arktidě. 10. Nejvyšší partie Alp, Pyrenejí a Vysokých Tater - podobnosti a rozdíly. 11. Zajímavosti a extrémy pouštních krajin jihozápadu USA a Blízkého východu. 12. Zajímavá a extrémní místa Patagonie. 13. Extrémy a zajímavosti krajiny na Šrí Lance.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat základní znalosti zeměpisu na středoškolské úrovni |
používat běžné internetové vyhledávací nástroje |
vyhledávat geovědní zajímavosti a extrémy vybraného regionu |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat vybraný cestopis |
navrhovat výpravu za geovědními zajímavostmi vybraného regionu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat geovědní zajímavost |
popsat některé geovědní extrémy |
objasnit problematiku extremity a vyjádřit přitažlivost extrémů a zajímavostí |
sestavit plán geovědní cesty |
argumentovat a diskutovat své názory na problematiku geovědních zajímavostí a extrémů |
Odborné dovednosti |
---|
zábavnou a atraktivní formou popisovat geovědní zajímavosti a extrémy regionu, ČR a vybraných částí světa |
hodnotit zajímavosti z historických cest, z cest a výzkumných pobytů uskutečněných přednášejícími |
hodnotit možnosti využití studia cestopisů ve výuce geografie |
provádět detailní rozbor jednoho z extrémů či jedné zajímavosti |
navrhovat možnosti zařazení problematiky extrémů do výuky zeměpisu |
klasifikovat zajímavosti a extrémy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Binková, Simona; Opatrný, Josef. 77 zajímavostí z Mexika : Pro čtenáře od 12 let. 1. vyd. Praha : Albatros, 1988.
-
Cousteau, Jacques-Yves; Paccalet, Yves. život na konci světa : Patagonie, Ohňová země, MagalhŽesovo souostroví. 1. vyd. Praha : MF, 1983.
-
Cybikov, Gonbožab Cebekovič. Cesta k posvátným místům Tibetu : Podle deníků vedených v letech 1899 až 1902. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1987.
-
Jakeš, Antonín. Na březích moře a času : Cestopisné reportáže z Turecka, Řecka, Itálie, Francie, Tunisu a Egypta. 1. vyd. Čes. Budějovice : Jihočes. nakl., 1986.
-
Janský, Bohumír. K pramenům Amazonky. České vyd. 1. Praha : Ottovo nakladatelství, 2004. ISBN 80-7181-125-4.
-
Kochánek, Ladislav. 1000 československých nej : Pro čtenáře od 12 let. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha : Albatros, 1983.
-
Štěrba, Otakar; Štětina, Jaromír. Od pramenů k oceánu : Expedice Ob. 1. vyd. Praha : Panorama, 1986.
-
Velek, Josef; Zpěvák, Karel. Od polderů k Ardenám. 1. vyd. Praha : Panorama, 1985.
-
Vráz, Enrique Stanko; Kandertová, Olga; Zpěvák, Karel. Napříč rovníkovou Amerikou. 1. vyd. Praha : Panorama, 1984.
-
Welzl, Jan Eskymo. Třicet let na zlatém severu. 6. vyd. (v Äs. spis. 1. vyd.). Praha : Československý spisovatel, 1989. ISBN 80-202-0087-8.
-
Zikmund, Miroslav; Hanzelka, Jiří. Cejlon : Ráj bez andělů. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1991. ISBN 80-205-0164-9.
|