Předmět: Květena ČR

« Zpět
Název předmětu Květena ČR
Kód předmětu CBG/KVCR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní přednáška. Vymezení základních pojmů: květena a vegetace, endemit, relikt. Historie floristicko-fytogeografického výzkumu ČR. Zasazení našeho území do kontextu evropského a světového. 2. Regionálně fytogeografické členění ČR, rozšíření hlavních vegetačních formací Země, vertikální zonace. Vliv člověka na krajinu. 3. Přehled rostlinstva ČR: rostlinstvo skal a drolin, společenstva vod a mokřadů. 4. Přehled rostlinstva ČR: rostlinstvo slaných půd, rašeliniště. 5. Přehled rostlinstva ČR: luční a lesní biotopy. 6. Přehled vegetace ČR: křoviny, mýtiny, synantropní vegetace. 7. Základy fytogeografie území ČR. Významné fytogeografické okresy oreofytika - Šumava, Krušné hory. 8. Významné fytogeografické okresy oreofytika a jejich flóra a vegetace - Krkonoše, Jizerské hory 9. Významné fytogeografické okresy mezofytika a jejich flóra a vegetace - Plzeňsko. 10. Významné fytogeografické okresy mezofytika a jejich flóra a vegetace - Český les, Třeboňsko. 11. Významné fytogeografické okresy termofytika a jejich flóra a vegetace - České Středohoří 12. Významné fytogeografické okresy termofytika a jejich flóra a vegetace - Pavlovské vrchy, Mikulov, Břeclavsko. 13. Shrnutí. Zápočtový test. + 3 dny exkurze (oreofytikum, mezofytikum, termofytikum)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Exkurze, výuka v terénu
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 24 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student by se měl dobře orientovat v základních taxonech květeny České republiky a měl by být schopen je determinovat. Bylo by dobré, kdy znal základy ekologie rostlin
Výsledky učení
student zvládne problematiku květeny České republiky, bude schopen charakterizovat na obecné úrovni květenu jednotlivých míst České republiky a determinovat běžné taxony oreofytika, mezofytika a termofytika
Odborné dovednosti
student zvládne problematiku květeny České republiky, bude schopen charakterizovat na obecné úrovni květenu jednotlivých míst České republiky a determinovat běžné taxony oreofytika, mezofytika a termofytika
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Culek M. Biogeografické členění ČR.
  • Culek M. Biogeografické členění ČR I. díl. Enigma Praha, 1996.
  • Dostál, Josef. Nová květena ČSSR. Díl 1.. Praha : Academia, 1989. ISBN 80-200-0095-X.
  • Hejný, S. et Slavík, B. Květena České socialistické republiky. Sv. 1.. Praha : Academia, 1988.
  • Chytrý, M. Vegetace České republiky.. Praha, 2010. ISBN 978-80-200-1896-0.
  • Chytrý, M. Vegetace ČR. Lesní a křovinná vegetace. Praha, 2013. ISBN 978-80-200-2299-8.
  • Chytrý, M. Vegetace ČR. Ruderální , plevelová, skalní a suťová vegetace.. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
  • Chytrý, M. Vegetace ČR. vodní a mokřadní vegetace. Praha, 2011. ISBN 978-80-200-1918-9.
  • Kubát, K. Klíč ke květeně ČR. Praha, 2002. ISBN 80-200-0836-5.
  • Mikyška, Rudolf. Geobotanická mapa ČSSR. Praha : Academia, 1972.
  • Moravec, Jaroslav. Rostlinná společenstva České republiky a jejich ohrožení = Red list of plant communities of the Czech Republic and their endangerment. Litoměřice : Okresní vlastivědné muzeum, 1995. ISBN 80-900827-6-9.
  • Neuhäuslová, Zdenka; Štursa, Jan; Elcová, V. Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky : textová část = Map of potential natural vegetation of the Czech republic. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0687-7.
  • Polívka, F. Názorná květena zemí koruny české. 1. - 4. Olomouc, 1904.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní