Vyučující
|
-
Kostová Gabriela, Mgr.
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
-
Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1 EVR: Regionalizace Evr. v 21. stol., využitelná ve výuce na ZŠ. Přístupy k dělení Evr. do regionů podle HG i FG charakteristik na úrovni ZŠ. Formování států v Evr. během 20. stol. - didakt. transform. pro ZŠ. Využití dokumentárních pořadů pro pochopení polit. situace v Evr.. 2 EVR: FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ. Přír. krajiny v Evr., rozdíl mezi oceán. a kontinent. klimatem na příkladech evro. států. Typy odtokových režimů evr. řek ve vazbě na klima. Evr. horstva - jejich stručný geol. vývoj a výšk. stupně - didakt. transform. pro ZŠ. Využití animací, modelů a schémat pro lepší pochopení jednotlivých evr. FG procesů. 3 EVR: HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transforma. pro ZŠ. Základní demograf. údaje a věková pyramida evr. obyvatelstva. Rozdíly a podobnosti v hospodářství jednotl. evr. regionů - didaktická transformace pro ZŠ. Prezentace jako podpora výkladu HG charakteristik. 4 EVR: Propojení FG a HG znalostí při výuce mod. reg. Evr. na ZŠ. Ukázková hodina výuky geogr. vybraného reg. pro ZŠ. Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktivizačních forem výuky. Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce reg. geogr. Evr.. Didakt. hra jako prostředek motivace a aktivizace žáků při výuce modelového regionu Evropy - hra na cest. kancelář. 5 SEV AMERIKA: Regionalizace SA v 21. stol. při výuce na ZŠ. Vymezení SA a její dělení na regiony. SA od dob objevení Evropany až po současnou podobu, vazba na národností skladbu SA - didaktická transformace pro ZŠ. Výukové video jako aktivizační a motivační prvek výuky vývoje SA. 6 S AMERIKA: FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ. Přír. krajiny v SA - didakt. transform. vazeb a souvislostí jednotlivých FG sfér pro žáky ZŠ. Kordillery - jejich vznik, vysvětlení výskytu sopečné činnosti a zemětřesení, vznik pouští a kaňonů - didakt. transform. pro ZŠ. Využití on-line animací a modelů vizualizujících procesy spojené s tektonikou. 7 S AMERIKA: HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro ZŠ. Podobnosti a odlišnosti hospodářství jednotlivých HG reg. SA. FG podmínky podmiňující možnosti hosp. vývoje - těžba, zemědělské oblasti, hustota osídlení - didakt. transform. pro ZŠ. Integrace elektronických map a Google Earth do vyučování HG SA - vizualizace vybr. fenoménů. 8 S AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. SA na úrovni ZŠ. Vliv FG i HG podmínek na podobu vybraného regionu SA - didakt. transform. pro ZŠ. Využití projekt. vyučování. Aktivizace žáků pomocí projekt. vyučování. 9 J AMERIKA: Regionalizace JA v 21. stol. využitelná při výuce na ZŠ. Vymezení JA a její dělení na regiony. Historie osidlování Evropany, vliv osidlování na současnou podobu JA, národnostní složení JA - didakt. transform. pro ZŠ. Interaktivní tabule a pracovní listy jako aktivizační a motivační prvek výuky. 10 J AMERIKA: FG charakteristiky JA a jejich didakt, transform, na úrovni ZŠ. Typy přír. krajin v JA - návaznost na klima a orografický efekt Kordiller - didaktická transformace na úrovni ZŠ. Problematika kácení TDL v Amazonii - příčiny a následky. Využití Google Earth k vizualizaci vybraných environm. problémů - nárůst vykácených ploch TDL za 20 let v programu Google Earth Engine. 11 J AMERIKA: HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro žáky ZŠ. HG charakteristika regionů JA. Hospodářská úroveň JA států - didakt. transform. na úrovni ZŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních), významné export. artikly, typické znaky zemědělství. Výuková videa jako nástroj motivace žáků při výuce HG charakteristik JA. 12 J AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce model. reg. JA na ZŠ. Model. vyučovací hodina vybraného regionu JA s důrazem na souvisloti a vazby mezi jednotlivými sférami formou metody řešení problému. Motivace a aktivizace žáků při výuce model. reg. JA pomocí metody řešení problému.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
užívat znalosti fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia |
korektně sestavit didaktický test |
motivovat žáky k výuce zeměpisu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti obecné didaktiky pro ZŠ |
korektně používat znalosti v rozsahu didakticko-geografických předmětů |
plánovat a realizovat vyučovací hodinu zeměpisu pro ZŠ stupeň |
hodnotit práci žáků v hodinách zeměpisu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
dělit kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony |
aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické a humánní) do výuky vymezených regionů a prezentovat propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
klást důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy |
využívat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
Odborné dovednosti |
---|
provádět didaktickou transformaci na úrovni učiva pro základní školy a demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii |
používat při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth apod.) |
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
navrhovat vhodné metody k reflexi vlastní výuky regionálně-geografických témat |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Journal of Geography in Higher Education.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Hobbs, J.J. Fundamentals of World Regional Geography. Independence, 2012. ISBN 9781133113782.
-
Knox, P.L. Human Geography: Places and Regions in Global Context. Upper Saddle River, 2015. ISBN 9780321769664.
-
Lew, Alan; Hall, Colin, M., Timothy, Dallen. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing. 2022.
-
ŠUPKA, J., HOFMAN, E. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. Brno: MU,, 1990.
|