Název předmětu | Moderní metody ve výuce regionální geografie 1 |
---|---|
Kód předmětu | CBG/MRGS1 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 6 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1 AFRIKA: Geogr. regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geogr.. Přístupy k regionalizaci Afr. v SŠ výuce geogr.. Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Afr. na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Hist. dědictví Afr.. Jak se vypořádat se stereotypním myšlením ve výuce rozvojových regionů. Počítačová prezentace jako základní prostředek didakt. transformace při front. výuce geogr. Afr.. 2 AFRIKA: FG charakteristiky Afr. kontinentu a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Klim. specifika v Africe a jejich vliv na ostatní geosféry. Vazby mezi jednotlivými přír. sférami. Monzun a savany. Environ. problémy TDL. Možnosti využití GIS k zatraktivnění výuky FG charakteristik Afr.. 3 AFRIKA: HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transf. pro výuku na SŠ. Vývoj charakteristik Afr. obyvatelstva v prostoru a čase.Mezinárodní obchod v rámci Afr. i do a z ní. Příčiny konfliktů v Afr. ve 20. a 21. stol. Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních sociál. problémů v Afr.. 4 AFRIKA: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Afr.. Vliv přír. sfér na socioek. sféru v jednotlivých afr. regionech. Jak strukturovat SŠ hodinu region. geogr. Afr.. Příklady technik a org. forem výuky při propojování FG a HG znalostí ve výuce region. geogr. Afr.. Příklady využití interakt. tabule při výuce region. geogr. Afr.. 5 ASIE: Geogr. regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci Asie při SŠ výuce geogr..Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Asie na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Geopolit. situace ve vybraných asij. regionech a její proměny v čase. On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie. 6 ASIE: FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. FG extrémy Asie a jejich didakt. transf.. Vliv monzunu a mořského proudění na vybrané asij. regiony. Vizualizace vybraných FG procesů pomocí videí a výukových programů. 7 ASIE: HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Demografická a hospodářská specifika asijských regionů.Příčiny a důsledky region. rozdílů. Vývoj čínského hospodářství ve 20. a 21. stol.. Moderní válečné konflikty v Asii + islamismus. Vizualizace vybraných HG fenoménů Asie pomocí GIS jako aktivizační a motivační prvek výuky. 8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Asie. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu modelového regionu Asie. Výběr vhodných metod, org. forem výuky a podpůrných médií pro SŠ výuku region. geogr. Asie. Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky geogr. Asie. 9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Geogr. regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci A&O. Klady a zápory využití výhradně FG členění při výuce geogr. A&O. Oceánie a její současné environm. a soc. problémy. Elektr. sbírky map a jejich využití ve SŠ výuce geografie A&O. 10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Specifika FG regionů Austr.. ENSO. Didakt. transf. environm. katastrofy na Velikonočním ostrově. Antropo. ovlivnění přír. prostředí v Oceánii. PC animace a možnosti jejího využití při SŠ výuce FG procesů v A&O. 11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Surovinová základna Austr. a její vliv na vyspělou ekonomiku státu. Rozdíly a podobnosti v hosp. vyspělosti států Oceánie - možnosti a bariéry jejich rozvoje. Tur. ruch v regionu.Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při SŠ výuce HG charakteristik Oceánie. 12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu A&O. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu Nov. Zélandu a vybraného regionu Austr.. Možnosti využití skupinové práce na příkladu environm. problematiky Nauru a jeho nejisté budoucnosti. Google Earth jako vhodný vizual. doplněk při SŠ výuce geografie Austr..
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
|
Předpoklady |
Odborné znalosti |
znalosti obecné didaktiky pro střední školy - Znalosti obecné fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia |
Výsledky učení |
student dělí kontinenty (Asie, Afrika, Austrálie) na regiony. - Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro střední školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy. - Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie. - Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.) |
Vyučovací metody |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
Praktická zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|