Předmět: Moderní metody ve výuce regionální geografie 1

« Zpět
Název předmětu Moderní metody ve výuce regionální geografie 1
Kód předmětu CBG/MRGS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čechurová Monika, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1 AFRIKA: Geogr. regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geogr.. Přístupy k regionalizaci Afr. v SŠ výuce geogr.. Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Afr. na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Hist. dědictví Afr.. Jak se vypořádat se stereotypním myšlením ve výuce rozvojových regionů. Počítačová prezentace jako základní prostředek didakt. transformace při front. výuce geogr. Afr.. 2 AFRIKA: FG charakteristiky Afr. kontinentu a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Klim. specifika v Africe a jejich vliv na ostatní geosféry. Vazby mezi jednotlivými přír. sférami. Monzun a savany. Environ. problémy TDL. Možnosti využití GIS k zatraktivnění výuky FG charakteristik Afr.. 3 AFRIKA: HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transf. pro výuku na SŠ. Vývoj charakteristik Afr. obyvatelstva v prostoru a čase.Mezinárodní obchod v rámci Afr. i do a z ní. Příčiny konfliktů v Afr. ve 20. a 21. stol. Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních sociál. problémů v Afr.. 4 AFRIKA: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Afr.. Vliv přír. sfér na socioek. sféru v jednotlivých afr. regionech. Jak strukturovat SŠ hodinu region. geogr. Afr.. Příklady technik a org. forem výuky při propojování FG a HG znalostí ve výuce region. geogr. Afr.. Příklady využití interakt. tabule při výuce region. geogr. Afr.. 5 ASIE: Geogr. regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci Asie při SŠ výuce geogr..Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Asie na FG a HG celky a jejich vývoj v čase. Geopolit. situace ve vybraných asij. regionech a její proměny v čase. On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie. 6 ASIE: FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. FG extrémy Asie a jejich didakt. transf.. Vliv monzunu a mořského proudění na vybrané asij. regiony. Vizualizace vybraných FG procesů pomocí videí a výukových programů. 7 ASIE: HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ. Demografická a hospodářská specifika asijských regionů.Příčiny a důsledky region. rozdílů. Vývoj čínského hospodářství ve 20. a 21. stol.. Moderní válečné konflikty v Asii + islamismus. Vizualizace vybraných HG fenoménů Asie pomocí GIS jako aktivizační a motivační prvek výuky. 8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Asie. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu modelového regionu Asie. Výběr vhodných metod, org. forem výuky a podpůrných médií pro SŠ výuku region. geogr. Asie. Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky geogr. Asie. 9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Geogr. regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie. Přístupy k regionalizaci A&O. Klady a zápory využití výhradně FG členění při výuce geogr. A&O. Oceánie a její současné environm. a soc. problémy. Elektr. sbírky map a jejich využití ve SŠ výuce geografie A&O. 10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Specifika FG regionů Austr.. ENSO. Didakt. transf. environm. katastrofy na Velikonočním ostrově. Antropo. ovlivnění přír. prostředí v Oceánii. PC animace a možnosti jejího využití při SŠ výuce FG procesů v A&O. 11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ. Surovinová základna Austr. a její vliv na vyspělou ekonomiku státu. Rozdíly a podobnosti v hosp. vyspělosti států Oceánie - možnosti a bariéry jejich rozvoje. Tur. ruch v regionu.Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při SŠ výuce HG charakteristik Oceánie. 12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu A&O. Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu Nov. Zélandu a vybraného regionu Austr.. Možnosti využití skupinové práce na příkladu environm. problematiky Nauru a jeho nejisté budoucnosti. Google Earth jako vhodný vizual. doplněk při SŠ výuce geografie Austr..

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti obecné didaktiky pro střední školy - Znalosti obecné fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia
Výsledky učení
student dělí kontinenty (Asie, Afrika, Austrálie) na regiony. - Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro střední školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy. - Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie. - Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.)
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Anděl, Jiří; Peštová, Jana; Skokan, Ladislav. Asie a Evropa : zeměpis pro základní školy a nižší ročníky osmiletých gymnázií. 1. vyd. Praha : Prospektrum, 1997. ISBN 80-85431-67-X.
  • Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X.
  • Cole, Roy; De Blij, Harm Jan. Survey of Subsaharan Africa : a regional geography. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-517080-1.
  • KÜHNLOVÁ, H. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum,, 2000.
  • Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii : [pracovní sešit pro žáky 5. ročníku základních škol]. 1. vyd. Praha : Iris, 1992.
  • Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii. 2. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1994.
  • Kühnlová, Hana; Peštová, Jana. Poznáváme největší světadíly : pracovní sešit pro žáky základních škol a nižších ročníků výběrových škol. Amerika, Asie. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1993.
  • Lange, Harald; Huber, Hanke; Vilímek, Vít; Kučera, Tomáš. Pouště. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2006. ISBN 80-7238-464-3.
  • Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.
  • Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998.
  • Novotná, Marie; Hájek, Jan. Cvičení z regionální geografie Asie. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-553-7.
  • Svatoňová, Hana. Zeměpis : Putování po světadílech : učebnice. 2. díl, Asie, Austrálie a Oceánie, polární oblasti. Brno : Nová škola, 2008. ISBN 80-7289-096-4.
  • Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Díl 1., Afrika, Asie, Austrálie a Oceánie.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1988.
  • Šupka, Jan; Hofmann, Eduard; Rux, Jaromír. Didaktika geografie. I. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1993. ISBN 80-210-0572-6.
  • Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
  • Šupka. Schémata v didaktice geografie a při vyučování zeměpisu na základní a střední škole. Hradec Králové KPÚ, 1982.
  • Vilímek, Vít. Zeměpisný slovníček : příručka pro základní a střední školy. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. ISBN 80-86034-38-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr