Předmět: Moderní metody ve výuce regionální geografie 1

« Zpět
Název předmětu Moderní metody ve výuce regionální geografie 1
Kód předmětu CBG/MRGZ1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čechurová Monika, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1 AFRIKA: Regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr.. Přístupy k regionalizaci Afr. v ZŠ geogr.. Dělení Afr. na FG a HG regiony, jejich nejdůležitější charakteristiky a specifika. Minulost a budoucnost Afr.. Jak nepodporovat stereotyp. myšlení při ZŠ výuce geogr. Afr.. Počítačová prezentace jako zák. prostředek při front. výuce geogr. Afr.. 2 AFRIKA: FG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku. Jak klim. a hydrol. specifika Afr. ovlivňují ostatní přír. sféry i socioekon. sféru. Environm. problematika Sahelu. Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních environm. problémů v Afr.. 3 AFRIKA: HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku. Charakteristiky Afr. obyvatelstva a zákonitosti jeho rozšíření a jejich didakt. transform. pro ZŠ. Co může Afr. nabídnout středoevropanům. Příkl. využití interaktivní tabule při výuce HG charakteristik afr. regionů. 4 AFRIKA: Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce model. regionu Afr.. Jak strukturovat hodinu geogr. na ZŠ při front. výuce komplexních (FG i HG) charakteristik Afr.. Příklady dalších technik a org. forem výuky při výuce reg. geogr. Afr.. Možnosti zapojení aktuální probl. jako motivačního nástroje. Google Earth jako vhodný vizualizační doplněk při ZŠ výuce geogr. Afr.. 5 ASIE: Regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr.. Přístupy k regionalizaci Asie při ZŠ výuce geogr.. Nejvýraznější specifika jednotlivých as. FG a HG regionů. Geopolit. situace ve vybraných as. regionech a její proměny v čase. On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie na ZŠ. 6 ASIE: FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Typy přírodních krajin v Asii, jejich ZŠ didakt. transform.. Didakt. transform. vlivu srážk. režimu vybraných as. regionů na odtok. režim v povodích řek. Vliv monzunu na ost. přír. sféry v JV Asii. Didakt. transform. FG procesů na ZŠ za pomoci videí a výukových programů. 7 ASIE: HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Příč. a důsl. rozdílného hist. vývoje vybraných as. regionů. Rozdílné postavení žen v as. regionech. Čína ve 20. a 21. stol.. Probíhající vál. konflikty v Asii + islamismus. Těžba ropy na Arab. po-ově. Vizualizace vybraných as. HG fenoménů pomocí volně dostupných leteckých a družicových snímků jako aktivizační a motivační prvek výuky. 8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového regionu Asie. Ovlivnění socioekonom. sféry přír. poměry ve vybraných as. regionech. Netradiční org. formy výuky v ZŠ výuce reg. geogr. Asie. Elektron. sbírky map a možnosti jejich využití v ZŠ výuce geogr. Asie. 9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr.. Přístupy k regionalizaci A&O využitelné v ZŠ výuce geogr.. Charakteristiky jednotlivých regionů. Region. kontrasty. Oceánie a její současné environm. a sociál. problémy. Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky reg. geogr. A&O na ZŠ. 10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Specifika FG regionů Austr.. Endemičtí živočichové v Austr.. ZŠ didaktická transformace environm. katastrofy na Velikonočním o-vě. Antropo. ovlivnění přír. prostř. v Oceánii. PC animace a možnosti jejího využití při ZŠ didakt. transform. FG procesů v A&O. 11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Komplex. charakteristika austr. hospodářství. Význam nerostných zásob a živočišné výroby. Národnostní složení austr. obyvatelstva. Tur. ruch v regionu. Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při ZŠ výuce HG char. Oceánie. 12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového regionu A&O. Možnosti využití výkladu o propojení historie osídlení, o vazbách mezi přír. sférami a o vazbách se socioek. sférou na příkladu ZŠ výuky regionu N. Zélandu. Využití GIS k zatraktivnění ZŠ výuky komplexně-geogr. charakteristik A&O.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalosti obecné didaktiky pro základní školy - Znalosti obecné fyzické a humánní geografie na úrovni státní závěrečné zkoušky bakalářského stupně studia
Výsledky učení
student dělí kontinenty (Asie, Afrika, Austrálie) na regiony. - Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro základní školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy. - Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie. - Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.)
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Diskuse,
Hodnotící metody
Praktická zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Journal of Geography in Higher Education.
  • Journal of Geoscience Education.
  • Anděl, Jiří; Peštová, Jana; Skokan, Ladislav. Asie a Evropa : zeměpis pro základní školy a nižší ročníky osmiletých gymnázií. 1. vyd. Praha : Prospektrum, 1997. ISBN 80-85431-67-X.
  • Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X.
  • Brown, R.H. Method of teaching Regional Geography. 1927.
  • Cole, Roy; De Blij, Harm Jan. Survey of Subsaharan Africa : a regional geography. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-517080-1.
  • Fouberg, E.H. Understanding World Regional Geography. Chichester, 2015. ISBN 978118996645.
  • Frey, A.E. The Teaching of Regional Geography. 1973.
  • Holeček, Milan; Janský, Bohumír; Tlach, Stanislav. Zeměpis světa 1 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : oceány - polární oblasti - Afrika - Austrálie a Oceánie. 3., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2005. ISBN 80-86034-61-5.
  • Jeřábek, Milan; Vilímek, Vít. Zeměpis světa 3 : učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia : Evropa. 3., upr. vyd. Nakladatelství České geografické společnosti, 2008. ISBN 978-80-86034-77-5.
  • KÜHNLOVÁ, H. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum,, 2000.
  • Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii : [pracovní sešit pro žáky 5. ročníku základních škol]. 1. vyd. Praha : Iris, 1992.
  • Kühnlová, Hana; Affolter, Robert. Jak znám Afriku a Austrálii. 2. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1994.
  • Kühnlová, Hana; Peštová, Jana. Amerika - Asie : poznáváme největší světadíly. 2. upr. vyd. [Praha] : Nakladatelství České geografické společnosti, 1995. ISBN 80-901863-7-8.
  • Lange, Harald; Huber, Hanke; Vilímek, Vít; Kučera, Tomáš. Pouště. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2006. ISBN 80-7238-464-3.
  • Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.
  • Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002.
  • Mirvald, Stanislav; Hájek, Jan; Novotná, Marie. Pouště, savany a tropické lesy : Pracovní sešit k zeměpisu. 1. vyd. Praha : Septima, 1993. ISBN 80-901446-6-7.
  • Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
  • Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998.
  • Novotná, Marie; Hájek, Jan. Cvičení z regionální geografie Asie. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-553-7.
  • Rubenstein, J.M. Contemporary Human Geography. Upper Saddle River, 2015. ISBN 9780321811127.
  • Svatoňová, Hana. Zeměpis : Putování po světadílech : učebnice. 2. díl, Asie, Austrálie a Oceánie, polární oblasti. Brno : Nová škola, 2008. ISBN 80-7289-096-4.
  • Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 1., Afrika, Asie, Austrálie, Oceánie. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1988.
  • Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
  • Šupka. Schémata v didaktice geografie a při vyučování zeměpisu na základní a střední škole. Hradec Králové KPÚ, 1982.
  • Vilímek, Vít. Zeměpisný slovníček : příručka pro základní a střední školy. 2., upr. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 1999. ISBN 80-86034-38-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr