Vyučující
|
-
Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1 AFRIKA: Regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr. Přístupy k regionalizaci Afr. v ZŠ geogr. Dělení Afr. na FG a HG reg., jejich nejdůležitější charakteristiky a specifika. Minulost a budoucnost Afr.. Jak nepodporovat stereotyp. myšlení při ZŠ výuce geogr. Afr. Počítačová prezentace jako zák. prostředek při front. výuce geogr. Afr. 2 AFRIKA: FG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku. Jak klim. a hydrol. specifika Afr. ovlivňují ostatní přír. sféry i socioekon. sféru. Enviro. problematika Sahelu. Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních enviro. problémů v Afr. 3 AFRIKA: HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku. Charakteristiky Afr. obyvatelstva a zákonitosti jeho rozšíření a jejich didakt. transform. pro ZŠ. Co může Afr. nabídnout středoevropanům. Příkl. využití interaktivní tabule při výuce HG charakteristik afr. reg. 4 AFRIKA: Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce model. reg. Afr. Jak strukturovat hodinu geogr. na ZŠ při front. výuce komplexních (FG i HG) charakteristik Afr. Příklady dalších technik a org. forem výuky při výuce reg. geogr. Afr. Možnosti zapojení aktuální probl. jako motivačního nástroje. Google Earth jako vhodný vizualizační doplněk při ZŠ výuce geogr. Afr. 5 ASIE: Regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr. Přístupy k regionalizaci Asie při ZŠ výuce geogr. Nejvýraznější specifika jednotlivých as. FG a HG reg. Geopolit. situace ve vybraných as. regionech a její proměny v čase. On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie na ZŠ. 6 ASIE: FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Typy přírodních krajin v Asii, jejich ZŠ didakt. transform. Didakt. transform. vlivu srážk. režimu vybraných as. reg. na odtok. režim v povodích řek. Vliv monzunu na ost. přír. sféry v JV Asii. Didakt. transform. FG procesů na ZŠ za pomoci videí a výukových programů. 7 ASIE: HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Příč. a důsl. rozdílného hist. vývoje vybraných as. reg. Rozdílné postavení žen v as. reg. Čína ve 20. a 21. stol.. Probíhající vál. konflikty v Asii + islamismus. Těžba ropy na Arab. po-ově. Vizualizace vybraných as. HG fenoménů pomocí volně dostupných leteckých a družicových snímků jako aktivizační a motivační prvek výuky. 8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového reg. Asie. Ovlivnění socioekonom. sféry přír. poměry ve vybraných as. reg. Netradiční org. formy výuky v ZŠ výuce reg. geogr. Asie. Elektron. sbírky map a možnosti jejich využití v ZŠ výuce geogr. Asie. 9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr. Přístupy k regionalizaci A&O využitelné v ZŠ výuce geogr. Charakteristiky jednotlivých reg. Region. kontrasty. Oceánie a její současné envir. a soc. problémy. Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky reg. geogr. A&O na ZŠ. 10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Specifika FG regionů Austr. Endemičtí živočichové v Austr. ZŠ didaktická transformace enviro. katastrofy na Velikonočním o-vě. Antropo. ovlivnění přír. prostř. v Oceánii. PC animace a možnosti jejího využití při ZŠ didakt. transform. FG procesů v A&O. 11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ. Komplex. charakteristika austr. hospodářství. Význam nerostných zásob a živočišné výroby. Národnostní složení austr. obyv. Tur. ruch v reg. Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při ZŠ výuce HG char. Oceánie. 12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE: Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového reg. A&O. Možnosti využití výkladu o propojení historie osídlení, o vazbách mezi přír. sférami a o vazbách se socioek. sférou na příkladu ZŠ výuky regionu N. Zélandu. Využití GIS k zatraktivnění ZŠ výuky komplexně-geogr. charakteristik A&O. Seminář
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitel |
vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech |
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat základní kurikulární dokumenty |
analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami |
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků |
na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
regionalizovat (v různých geografických dimenzích) kontinenty Asie, Afrika, Austrálie |
definovat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
definovat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie(výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.) |
orientovat se v modelu ALACT |
provádět didaktickou transformaci oborového obsahu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvést integraci těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů |
provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro základní školy |
demonstrovat výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii, přičemž klást důraz na vztahy mezi jednotlivými tématy |
využívat vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie |
používat vhodnou techniku pro výuku regionální geografie(výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.) |
navrhovat vhodné metody k reflexi vlastní výuky regionálně-geografických témat |
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
připravit, realizovat a reflektovat výuku podle modelu ALACT |
analyzovat hloubkovou strukturu vlastního i cizího mikrovyučování |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Journal of Geography in Higher Education.
-
Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
-
Fouberg, E.H. Understanding World Regional Geography. Chichester, 2015. ISBN 978118996645.
-
Lew, Alan; Hall, Colin, M., Timothy, Dallen. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing. 2022.
-
Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.
|