Předmět: Moderní metody ve výuce obecné geografie

« Zpět
Název předmětu Moderní metody ve výuce obecné geografie
Kód předmětu CBG/MVOGS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kostová Gabriela, Mgr.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktická transformace - teorie - Didaktická transformace obecných geografických témat na úrovni učiva pro ZŠ. - Zdroje geografických informací pro výuku (články, publikace, internetové stránky, modely atd.). - Integrace pomůcek do vyučování zeměpisu (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.). - Neformální vzdělávání v zeměpisu jako doplněk klasického školního vyučování).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele
vysvětlit základní pojmy používané v kurikulárních dokumentech
vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá
vysvětlit pomy z obecné fyzické a humánní geografie, kartografie a GIS
Odborné dovednosti
na základě analýzy kurikulárních dokuemntů u vybraného tématu geografie zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací jednotku/hodinu, realizovat ji a následně provést reflexi a sebereflexi
vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy studentů SŠ
analyzovat základní kurikulární dokumenty
analyzovat prvky a procesy v rámci geosystémů v různých geografických dimenzích
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pojem didaktická transformace
popsat relevantní zdroje informací (články, internetové stránky, modely, publikace atd.) pro vyučování geografie na SŠ
popsat relevantní technické vybavení (výukové prgramy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro studenty názornější a snáze pochopitelná
vysvětlit význam a obsah formálního a neformálního vzdělávání
Odborné dovednosti
předvést didaktickou transformaci vybraného obecně geografického tématu
využívat relevantní zdroje informací (články, modely, publikace, prezentace, internetové zdroje) pro vyučování geografie na SŠ
vhodně využívat technické vybavení (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.), díky kterým jsou obtížnější geografická témata pro studenty snáze pochopitelná a více názorná
diskutovat rozdíl mezi formálním a neformálním vzděláváním
začlenit do výuky vhodné reflektivní praktiky
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BALADA, J. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-808-7000-113.
  • Clifford, N. J.; Holloway, Sarah L.; Rice, Stephen P.; Valentine, Gill. Key concepts in geography. Second edition. 2009. ISBN 978-1-4129-3022-2.
  • Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
  • Knox, Paul L.; Marston, Sallie A. Human geography :places and regions in global context / places and regions in global context. 6th ed. Boston : Pearson, 2013. ISBN 978-0-321-72887-6.
  • Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
  • Pluháčková, Markéta; Duffek, Václav; Stacke, Václav; Mentlík, Pavel. Kritická místa kurikula : zeměpisu : na 2. stupni základní školy. I. / Markéta Pluháčková, Václav Dufffek, Václav Stacke, Pavel Mentlík. 1. vydání. 2019. ISBN 978-80-261-0934-1.
  • Strahler, A. Introducing Physical Geography. Wiley. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr