|
Vyučující
|
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti navštíví 5 vyučovacích hodin zeměpisu na škole příslušného stupně. Studenti pozorují průběh výuky a analyzují ji pomocí metodiky 3A (anotace, analýza, alterace). Studenti hodnotí jednotlivé složky výuky v rámci diskuse s vyučujícím a následně v písemném rozboru.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studijní praxe, Samostatná práce studentů
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat výukové metody a organizační formy a popsat jejich specifika, výhody a nevýhody |
| popsat možnosti vhodné motivace pro geografická témata |
| popsat možnosti a způsoby hodnocení žáků a jejich výstupů |
| vyjmenovat vhodné pomůcky pro výuku zeměpisu a objasnit jejich přínos |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat postvení geografie a jejich dílčích disciplín v kurikulárních dokumentech pro daný stupeň vzdělávání |
| správně definovat výukové cíle hodiny |
| sestavit přípravu na hodinu se všemi náležitosmi |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků |
| vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace a uvést příklady z navštívených hodin |
| vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady z navštívených hodin |
| popsat časové rozložení a strukturu vyučovací hodiny na příkladech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat vyučovací hodinu z psychodidaktického hlediska (volba výukových metod, organizačních forem, časové rozvržení, hodnocení apod.) |
| analyzovat hodinu z ontodidaktického hlediska (odborná správnost, přiměřenost danému věku žáků, didaktická transformace odborných poznatků) |
| hodnotit vybrané výukové situace a interakce a své hodnocení obhájit pomocí relevantních argumentů |
| porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce |
| rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. 2022. ISBN 978-80-280-0241-1.
-
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
|