|
Vyučující
|
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti navštíví 5 vyučovacích hodin zeměpisu na základních i středních školách. Studenti pozorují průběh vyučování a dělají si poznámky. Při pozorování se zaměřují zejména na: - časový plán hodiny - použité metody - organizační formy výuky - způsoby motivace žáků v hodně - způsoby evaluace a klasifikace Studenti po hodině diskutují své postřehy s vyučujícím.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studijní praxe, Samostatná práce studentů
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy pro popis výuky |
| popsat základní strukturu vyučovací hodiny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zaznamenat klíčové momenty a situace při vyučování |
| pozorovat vyučování jako komplexní soubor činností učitele i žáků |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat nejčastěji využívané vyučovací metody a organizační formy vyučování a zhodnotit jejich klady a zápory |
| popsat způsoby motivace žáků ve výuce a uvést příklady vhodné motivace |
| popsat způsoby hodnocení žáků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zhodnotit vyučovací hodinu zeměpisu z formálního hlediska (posoudit vhodnost zvolených metod, organizačních forem, způsob motivace a evaluace žáků). |
| zhodnotit vyučovací hodinu zeměpisu z obsahového hlediska (posoudit správnost odborné náplně a přiměřenost dané věkové skupině) |
| zdůvodnit hodnocení formální i obsahové části hodiny a podpořit hodncení vhodnými příklady z náslechových praxí |
| porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce |
| rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studijní praxe, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
-
JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno, 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
O'LEARY, M. Classroom Observation: A guide to the effective observation of teaching and learning. London, 2013. ISBN 978-0-415-52579-4.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.
-
Slavík, J. a kol. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
-
Slavík, J. a kol. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
ŠUPKA, J. aj. Didaktika geografie I. PF MU Brno, 1993.
|