Předmět: Obecná botanika

« Zpět
Název předmětu Obecná botanika
Kód předmětu CBG/OBOP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
  • Koutová Linda, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do botaniky 2. Rostlinná buňka 1. část: struktura 3. Rostlinná buňka 2. část: procesy na úrovni buňky 4. Histologie 5. Morfologie úvod. Kořen 6. Stonek 7. Pupen. List 1. část 8. List 2. část 9. Morfologie květu 10. Květenství. Opylení, oplození. Embryo 11. Semeno, plod 12. Anatomie a morfologie: mechorosty, kapraďorosty, nahosemenné. Ontogenetické cykly rostlin 13. Nepohlavní rozmnožování. Životní formy. Biomy, biogeografické oblasti - úvod. Symbiotické vztahy rostlin Cvičení: 1. Úvodní cvičení (botanická literatura, obecný popis symetrií a směrů, latinské názvosloví, herbář) 2. Výtrusné a nahosemenné rostliny (ukázka anatomických a morfologických specifik výtrusných a nahosemenných rostlin) 3. Rostlinná buňka 4. Histologie 1 (parenchym vč. prosenchymu a aerenchymu, kolenchym, sklerenchym, meristémy) 5. Histologie 2 (epidermis vč. trichomů, různé typy listů z hlediska anatomické stavby a ontogenetického vývoje listu) 6. Cévní svazky a stélé (struktura vodivých elementů, typy cévních svazků, typy stélé) 7. Primární a sekundární rostlinné tělo (primární versus sekundární anatomická stavba stonku a kořene) 8. Morfologie kořene, stonku (kořenové zóny, typy stonků dle celkové stavby, dle průřezu, dle vystoupání a dle větvení, metamorfózy stonku) 9. Morfologie listu (odbočování c.s. do listu, přisedání listu, části listu, složené listy) 10. Květ (květní části květů s rozlišenými a s nerozlišenými květními obaly, květní vzorec a diagram, typy srůstu korun/okvětí, typy semeníku, stavba tyčinky, pylové zrno) 11. Květenství a semeno (racemózní a cymózní květenství, embryogeneze, semeno, ariloidy) 12. Plod (apokarpní, cenokarpní, nepravé plody, plodenství a souplodí) 13. Zápočty

Studijní aktivity a metody výuky
Laboratorní praktika, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát stavbu rostlinné buňky na gymnaziální úrovni
znát rostlinná pletiva na gymnaziální úrovni
znát morfologii rostlinných orgánů na gymnaziální úrovni
znát ontogenezi rostlin a jejich rozmnožování na gymnaziální úrovni
znát zásady systematiky na gymnaziální úrovni
znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni
Odborné dovednosti
umět pracovat s mikroskopem a binokulární lupou
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni
Obecné způsobilosti
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
znát stavbu a procesy v rostlinné buňce
znát anatomickou stavbu primárního i sekundárního rostlinného těla
znát morfologické struktury rostlin využívané v systematice rostlin jako determinační znaky
znát různé možné způsoby rozmnožování rostlin
znát ontogenetický vývoj rostlin s ohledem na významné velké systematické skupiny
znát běžně užívané odborné termíny popisující obecně rostlinné tělo, ekologickou funkci rostlin v ekosystému, fylogenetické a ekologické vztahy rostlin
Odborné dovednosti
umět užívat latinské odborné názvosloví rostlin bez chyb ústně i písemně
umět odvozovat názvy vyšších taxonomických jednotek v češtině i latině
umět pozorovat, poznat a popsat struktury rostlinné buňky pozorovatelné ve světelném i elektronovém mikroskopu
pozorovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky
poznat a správně pojmenovat na předloženém rostlinném materiálu na makroskopické i mikroskopické úrovni anatomické a morfologické struktury primárního i sekundárního rostlinného těla, které jsou významnými determinačními znaky
umět charakterizovat významné anatomické a morfologické struktury rostlinného těla, které jsou užívány jako determinační znaky, s ohledem na jejich funkci a vztah k podobným, ale fylogeneticky odlišným, strukturám
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Laboratorní praktika,
Odborné dovednosti
Laboratorní praktika,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Laboratorní praktika,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Černohorský, Zdeněk. Základy rostlinné morfologie : Celostátní vysokoškolská učebnice. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1967.
  • Slavíková, Zdeňka. Morfologie rostlin : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 1. [dotisk] 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
  • Votrubová O. Anatomie rostlin. Praha, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Matematická studia (19) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Matematická studia (18) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Matematická studia (17) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (14) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (13) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní