Předmět: Oborová didaktika - geografie pro ZŠ

« Zpět
Název předmětu Oborová didaktika - geografie pro ZŠ
Kód předmětu CBG/ODGZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
  • Kostová Gabriela, Mgr.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Kurikulum zeměpisu pro ZŠ 2. Cíle ve výuce zeměpisu 3. Metody ve výuce zeměpisu 1 4. Metody ve výuce zeměpisu 2 5. Organizační formy 6. Plánování výuky 7. Hodnocení 8. Motivace 9. Učebnice zeměpisu pro ZŠ a jejich hodnocení 10. Učební pomůcky ve výuce zeměpisu 11. Metody didaktického výzkumu v geografii

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému
Odborné dovednosti
rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky
orientovat se v kurikulárních dokumentech
rutinně užívat korektní geografickou terminologii
Obecné způsobilosti
disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích; rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění; jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy; disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi.
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat postavení geografie v kurikulárních dokumentech ČR
definovat cíle hodiny geografie
znát metody hodnocení a možnosti jejich použití pro hodnocení práce žáků při vyučování zeměpisu/geografie
jmenovat příklady učebnic zeměpisu pro ZŠ a hodnotit jejich kvalitu dle různých kritérií
Odborné dovednosti
plánovat vyučovací hodinu geografie
vyjmenovat, analyzovat a porovnat jednotlivé vyučovací metody a vhodně je zařazovat a kombinovat v rámci vyučování zeměpisu na úrovni ZŠ
sestavit korektní didaktický test ze zeměpisu pro ZŠ
motivovat své žáky pro výuku zeměpisu
vybrat a využívat vhodné metody reflexe žákovské práce
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Přednáška s demonstrací,
Inscenační metody, hraní rolí,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Praktická zkouška,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Praktická zkouška,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 1138386537.
  • Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
  • Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr