Course: Methodology of teaching - Geography for elementary schools

« Back
Course title Methodology of teaching - Geography for elementary schools
Course code CBG/ODGZS
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
  • Kostová Gabriela, Mgr.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Course content
1. Geography in curriculum of the Czech Republic and abroad 2. Aims in teaching geography 3. Planning of geography lesson 4. Teaching methods in geography I 5. Teaching methods in geography II 6. Organisation forms in geography lessons 7. Motivation in teaching geography 8. Evaluation in teaching geography 9. Communication and relation to the class 10. Geography textbooks for elementary schools and their evaluation 11. Teaching aids in geography lessons 12. Methods in didactical research in geogrpahy and the state of the contemporary research

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Project-based instruction, Discussion, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 30 hours per semester
  • Contact hours - 52 hours per semester
prerequisite
Knowledge
vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými formami výuky
posoudit úroveň schopností žáků v jednotlivých ročnících ZŠ
popsat teoretická pravidla tvorby didaktických testů
vysvětlit specifika českého vzdělávacího systému
Skills
rutinně aplikovat znalosti obecné didaktiky
navrhnout obecnou osnovu vyučovací jednotky
orientovat se v kurikulárních dokumentech
rutinně užívat korektní geografickou terminologii
Competences
disponují postoji k lidem s postižením, které jsou nezbytné pro výkon v pomáhajících profesích; rozpoznají problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, při řešení problémů uplatňují vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti; kromě analytického a kritického myšlení využívají i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; správně interpretují přijímaná sdělení a věcně argumentují; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhají dosáhnout porozumění; jsou schopni využívat kompetence k učení, řešit problémy; disponují prezentačními a komunikačními dovednosti a občanskými kompetencemi.
learning outcomes
Knowledge
describe the position of geography in the Czech curricular documents
define goals of geography lesson
know the assessment methods and the possibilities of their use for assessing pupils' work in geography education
list geography textbooks for primary schools and evaluate their quality according to various criteria
Skills
design a geography lesson
list, analyze and compare individual teaching methods and appropriately classify and combine them in the framework of geography teaching at primary school level
compose a correct geographical didactic test at the elementary school level
motivate pupils for geography education
select and use appropriate methods of reflection of pupils' work
develop metacognition of educational process both own and of pupils
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with visual aids
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Field trip
Task-based study method
Textual studies
Skills demonstration
Discussion
Skills
Practicum
Task-based study method
Multimedia supported teaching
Individual study
Lecture with visual aids
Staging methods, role playing
Competences
Task-based study method
Practicum
assessment methods
Knowledge
Practical exam
Seminar work
Portfolio
Skills
Skills demonstration during practicum
Competences
Practical exam
Continuous assessment
Recommended literature
  • BIDDULPH, M., LAMBERT, D., BALDERSTONE, D. Learning to teach geography in the secondary school: a companion to school experience. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020. ISBN 1138386537.
  • Jones, M. (Ed.). The Handbook of Secondary Geography.
  • Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
  • STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. a et. al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7884-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester