Vyučující
|
-
Mergl Michal, Prof. RNDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1) Metody studia fosilií, vznik a zachování fosilií. 2) Tafonomie. Význačná naleziště fosilií v ČR a ve světě. 3) Vznik života. 4) Vývoj života v prekambriu (vznik planktonu, bentosu, vendská fauna, první skeletální organismy). 5) Biomineralizace a vznik skeletů. 6) Evoluční fauny a hromadná vymírání. 7) Paleoekologie a rekonstrukce mořských ekosystémů. 8) Evoluce mořských planktonních společenstev. Evoluce útesů. 9) Paleobiogeografie. 10) Vůdčí fosilie paleozoika. 11) Vůdčí fosilie mezozoika. 12) Vůdčí fosilie kenozoika. 13) Evoluce rostlin a jejich vůdčí fosilie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Samostudium studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Projekt individuální [40]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základy botanických a zoologických systémů na středoškolské úrovni |
znát členění geologické historie Země, paleogeografii prakontinentů, etapy hromadného vymírání, změny klimatu a jejich příčiny |
znát zákony, principy a terminologii stratigrafie |
znát geologickou historii (prostředí, horniny, fosilie) území České republiky |
Odborné dovednosti |
---|
používat správnou odbornou terminologii při popisu organismů a geologických procesů |
umět kriticky využívat webové databáze, zejména Wikipedii, a to i v angličtině |
umět kriticky pracovat s naší i cizojazyčnou literaturou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát základní vůdčí skupiny a druhy fosilií |
znát hlavní krize a jejich příčiny ve vývoji života na Zemi |
znát hlavní etapy ve vývoji života na Zemi (vznik života, vznik mnohobuněčnosti, evoluční fauny, terrestrizace, evoluce rostlin) a příčiny těchto změn |
Odborné dovednosti |
---|
umět vysvětlit vznik a význam fosilií |
umět určit hlavní typy fosilií a některé vůdčí fosilie |
umět vysvětlit příčiny evoluce a velkých vymírání v geologické minulosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Andrews, Peter. Dějiny planety Země. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-722-0.
-
Briggs, D. E. - Crowther, P. R. Palaeobiology. Blackwell Science, 2001.
-
Chlupáč, Ivo. Geologická minulost České republiky. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0914-0.
-
Kachlík, V. Vývoj organismů a jejich stratigrafický význam. Karolinum Praha, 1992.
-
Košťák, Martin; Oplustil, Stanislav; Marek, Jaroslav,; Fatka, Oldřich,; Kachlík, Václav,; Sakala, Jakub,; Martínek, Karel,; Holcová, Katarína,; Kvaček, Zlatko,; Žák, Jiří,; Kraft, Petr,; Mazuch, Martin. Putování naším pravěkem. Vydání první. 2011. ISBN 978-80-7296-078-1.
-
Špinar, Zdeněk Vlastimil. Paleontologie. Praha : SNTL, 1986.
|