Předmět: Pěstitelské práce na ZŠ

« Zpět
Název předmětu Pěstitelské práce na ZŠ
Kód předmětu CBG/PEST
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ščerba Eduard, Mgr. Ph.D.
  • Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-3. Kulturní rostliny, jejich historie a význam pro člověka. 4. Současný stav a perspektivy zemědělství v ČR. 5.-7. Meteorologie a fenologie. 8. Plevele. 9.-10. Osivo a sadba, základy šlechtění. 11. Základy pokusnictví. 12. Druhy zeleniny, jejich rozdělení, význam ve výživě, jejich pěstování. Druhy ovoce, jejich pěstování. Rozmnožování ovocných rostlin a zeleniny. Kalendář prací na školní zahradě. 13. Méně známé druhy ovoce a zeleniny. Přírodní zahrada.

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška s demonstrací, Exkurze, výuka v terénu
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti aplikované biologie v rozsahu předmětu APBI
Odborné dovednosti
Student ověří teoretické poznatky prací na školním pozemku.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
studenti by se měli orientovat v oborech souvisejících s pěstitelstvím (zahradnictví, zemědělství, genetika a šlechtění rostlin)
Student aplikuje teoretické poznatky do kurikula ZŠ či SŠ.
Odborné dovednosti
Student používá základy zemědělství na školním pozemku.
Student apolikuje teoretické poznatky při plánování vlastní výuky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka na školním pozemku.
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Výuka na školním pozemku.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Dytrtová, Radmila. Pěstitelství : pro 6.-9. ročník základních škol. Třetí, upravené vydání. 2017. ISBN 978-80-7373-135-9.
  • Friedmann, Zdeněk. Pěstitelské práce. 2011. ISBN 978-80-86307-34-3.
  • Holzer, S. Permakultura podle Seppa Holzera. Brno, 2013.
  • Křivánková, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. Druhé vydání. 2015. ISBN 978-80-87604-62-5.
  • Šarapatka, B. Agroekologie. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-87371-10-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní