|
Vyučující
|
-
Kostová Gabriela, Mgr.
-
Duffek Václav, Mgr. Ph.D.
-
Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti na základě vlastních zkušeností popisují současný stav výuky geografie z pozice žáka a porovnávají zkušenosti z různých institucí. Studenti se seznámí s podobou geografického vzdělávání v minulosti a současnosti a problematikou zakotvení výuky geografie v kurikulárních dokumentech. Studenti poznají základní pojmy z oboru didaktiky geografie a didaktický potenciál hlavních geografických témat. Studenti pochopí syntetizující přístup ve výuce geografie a pozici geografie v mezipředmětových vazbách a environmentálním vzdělávání. Na příkladech jsou studentům demonstrovány přístupy k výuce geografie na různých vzdělávacích institucích a specifika přístupu ke geografickým vědám v zahraničních vzdělávacích systémech. Studentům je demonstrována podoba výuky geografických témat v alternativních systémech vzdělávání (Montessori, Waldorf, Dalton aj.). Proč a koho učíme geografii. Základní terminologie výuky geografie. Historie výuky geografie. Moderní trendy v přístupu k výuce geografie. Didaktický potenciál hlavních geografických témat. Výuka geografie a mezipředmětové vazby. Specifika výuky geografie v zahraničí. Podoba výuky geografických témat v alternativních školách.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokazovat zájem o studium geografie |
| popsat své zkušenosti s výukou zeměpisu na SŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti přírodovědných předmětů na úrovni SŠ |
| používat na uživatelské úrovni PC a vyhledávat informace na internetu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat připravenost na další studium výuky zeměpisu |
| vysvětlovat rozdíly mezi jednotlivými alternativními vzdělávacími přístupy |
| posuzovat historii výuky zeměpisu na českých školách |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porovnávat zahraniční vzdělávací systémy |
| popisovat specifika výuky zeměpisu na SŠ, kde studoval |
| hodnotit (reflektovat) vlastní vstupní oborové znalosti a dovednosti |
| hodnotit (reflektovat) vlastní vstupní didaktické znalosti a dovednosti |
| porozumět problematice metakognice v učebním procesu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Samostudium, |
| Diskuse, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s diskusí, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Balderstone, D. Secondary Geography Handbook. Sheffield, 2006. ISBN 978-18-4377-165-4.
-
Bierman, P. R., Montgomery, D. R. Key concepts in Geomorphology.
-
David, K. Methodika vyučování zeměpisu ve školách obecných a měšťanských. Velké Meziříčí, 1916.
-
Gersmehl, P. Teaching Geography. New York, 2014. ISBN 978-14-6251-641-4.
-
Holmes, D., Farbrother, D. A-Z Advancing Geography: Fieldwork. Sheffield, 2000. ISBN 978-18-9908-579-8.
-
Ida, Y., Yuda, M., Shimura, T., Ike, S., Ohnishi, K., Oshima, H. Geogrpahy Education in Japan. Tokyo, 2015. ISBN 978-4-431-24952-9.
-
Jones, M. The Handbook of Secondary Geography. Sheffield, 2017. ISBN 9784843771.
-
Knecht, P. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce zeměpisu. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7652-5.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Kyriacou, Ch. Essential Teaching Skills. Oxford, 2014. ISBN 978-1408523155.
-
Lambert, D., Balderstone, D. Learning to Teach Geogrpahy in the Secondary School: A Companion to School Experience. London, 2009. ISBN 978-04-1543-786-8.
-
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Mitchell, D. Living geography: Exciting futures for teachers and students. Cambridge, 2007. ISBN 978-1-899857-20-3.
-
Morgan, J. Teaching Secondary Geography as if the Planet Matters. London, 2012. ISBN 978-04-1556-388-8.
-
Petty, G. How to Teach Even Better: An Evidence-Based Approach. Oxford, 2018. ISBN 978-19-841410-0.
-
Punch, Keith; Oancea, Alis. Introduction to research methods in education. 2nd edition. 2014. ISBN 978-1-4462-6074-6.
-
Roberts, M. Geography Through Enquiry: Approaches to teaching and learning in the secondary school.
-
Scoffham, Stephen. Primary Geography Handbook.
|