Předmět: Synantropní vegetace

« Zpět
Název předmětu Synantropní vegetace
Kód předmětu CBG/SYNA
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Traxmandlová Iva, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Vymezení oboru, historie a stav výzkumu (nové moderní trendy), literatura. 2. Terénní snímkování (praktický náhled do problematiky; ukázka v terénu, odlišnosti ruderálních společenstev a jejich snímkování oproti přirozené vegetaci, demonstrace běžných ruderálních druhů). 3. Základní spektrum stanovišť ruderální vegetace. 4. Přehled základních ruderálních fytocenóz velké městské aglomerace na příkladu Plzně. 5. Metody studia ruderální flóry a vegetace (terénní metody a vyhodnocení dat, základní statistické metody používané při zpracování floristických dat a fytocenologických snímků ruderálních vegetace). 6. Flóra lidských sídlišť, ruderální vegetace lidských sídel. 7. Přehled ruderálních společenstev (rud. společenstva vlhkých stanovišť). 8. Přehled ruderálních společenstev (rud. společenstva sušších stanovišť; jednoleté druhy). 9. Přehled ruderálních společenstev (rud. společenstva vytrvalých druhů; tř. Artemisietea). 10. Přehled ruderálních společenstev (tř. Galio-Urticetea). 11. Přehled ruderálních společenstev (sešlapy; tř. Plantaginetalia majoris). 12. Zavlékání rostlinných druhů člověkem, invazní a expanzivní druhy (historie a praktické aspekty invazí). 13. Sukcese na synantropních stanovištích. 14. Praktické aspekty, funkce ruderální vegetace, praktické využití. Test.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Demonstrace dovedností, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 6 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student by měl znát základy rostlinné ekologie a orientovat se v běžných druzích rostlin rostoucích na člověkem ovlivněných stanovištích
Odborné dovednosti
Student determinuje základní druhy rostlin.
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student zvládne základy flóry a vetace člověkem ovlivněných stanovišť, bude schopen charakterizovat běžné druhy rostlin, které je osidlují. Bude se orientovat v dostupné literatuře
Odborné dovednosti
Student charakterizuje běžné antropické druhy rostlin, dokáže vysvětlit specifika městských ekosystémů.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Chytrý, M. (ed.). Vegetace ČR. Ruderální, plevelová, skalní a suťová vegetace. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
  • Jehlík, Vladimír. Cizí expanzivní plevele České republiky a Slovenské republiky = Alien expansive weeds of the Czech republic and the Slovak republic. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0656-7.
  • Kopecký, Karel; Hejný, Slavomil. Ruderální společenstva bylin České republiky : Zpracováno s použitím deduktivní metody syntaxonomické klasifikace. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0175-1.
  • Pyšek, Petr. Synantropní vegetace. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-357-5.
  • Sukopp, H.; Numata, M.; Huber, A. Urban ecology as the basis of urban planning. Hague : SPB Academic Publishing, 1995. ISBN 90-5103-096-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (18) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (15) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (19) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní