Vyučující
|
-
Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
-
Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
-
Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktická analýza vybraných tematických celků vzhledem k jejich výchovným možnostem. Didaktická transformace vybraných geografických témat. Globální, interkulturní, environmentální výchova a další výchovné možnosti předmětu. Problémové vyučování. Možnosti frontální a skupinové výuky v geografii. Metodika zpracování geografického projektu. Průběh zpracovávání geografického projektu, motivace, rozbor úkolu, možnosti řešení, struktura projektu, plán činnosti a osnova, zpracování projektu, shrnutí projektu, prezentace výsledků před skupinou, diskuse, návrhy řešení. Využití projektu. Náměty k tvorbě geografických projektů. Příprava didaktického testu z geografie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 41 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládnutí předmětů prvé etapy studia |
Výsledky učení |
---|
student pochopí specifika předmětu školské geografie (zeměpisu). Chápe jeho postavení v systému školních vyučovacích předmětů, uvědomí si jeho možnosti a potenciál v oblasti mezipředmětových vztahů. Orientuje se v problematice současných témat RVP, jejich struktuře. Student aplikuje současná témata RVP a provádí jejich didaktickou analýzu a transformaci. Zdůvodňuje zvolená řešení. Zvládá použití jednotlivých metod výuky a jejich aplikaci při řešení zadaných témat. Metodické postupy dokáže přizpůsobovat věku a úrovni žáků. Aktuální světové události a problémy vysvětluje v souvislostech globálních i regionálních, přizpůsobuje věku žáků |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.
-
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kotásek, Jiří. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
-
KÜHNLOVÁ, H. Školní geografický projekt. Praha. Geografické rozhledy 3/1993-94.
-
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
-
Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
-
Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Wahla, Arnošt. Didaktika zeměpisu. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta v Ostravě, 1972.
|