Předmět: Výchovné problémy v geografii

« Zpět
Název předmětu Výchovné problémy v geografii
Kód předmětu CBG/VPGS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kuberská Markéta, Mgr. Ph.D.
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Didaktická analýza vybraných tematických celků vzhledem k jejich výchovným možnostem. Didaktická transformace vybraných geografických témat. Globální, interkulturní, environmentální výchova a další výchovné možnosti předmětu. Problémové vyučování. Možnosti frontální a skupinové výuky v geografii. Metodika zpracování geografického projektu. Průběh zpracovávání geografického projektu, motivace, rozbor úkolu, možnosti řešení, struktura projektu, plán činnosti a osnova, zpracování projektu, shrnutí projektu, prezentace výsledků před skupinou, diskuse, návrhy řešení. Využití projektu. Náměty k tvorbě geografických projektů. Příprava didaktického testu z geografie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 41 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zvládnutí předmětů prvé etapy studia
Výsledky učení
student pochopí specifika předmětu školské geografie (zeměpisu). Chápe jeho postavení v systému školních vyučovacích předmětů, uvědomí si jeho možnosti a potenciál v oblasti mezipředmětových vztahů. Orientuje se v problematice současných témat RVP, jejich struktuře. Student aplikuje současná témata RVP a provádí jejich didaktickou analýzu a transformaci. Zdůvodňuje zvolená řešení. Zvládá použití jednotlivých metod výuky a jejich aplikaci při řešení zadaných témat. Metodické postupy dokáže přizpůsobovat věku a úrovni žáků. Aktuální světové události a problémy vysvětluje v souvislostech globálních i regionálních, přizpůsobuje věku žáků
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Projektová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.
  • Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kotásek, Jiří. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
  • KÜHNLOVÁ, H. Školní geografický projekt. Praha. Geografické rozhledy 3/1993-94.
  • Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
  • Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
  • Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
  • Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
  • Wahla, Arnošt. Didaktika zeměpisu. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta v Ostravě, 1972.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní