Předmět: Základy terénního výzkumu v geovědách

« Zpět
Název předmětu Základy terénního výzkumu v geovědách
Kód předmětu CBG/ZTVG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vočadlová Klára, RNDr. Ph.D.
  • Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Den 1.: Prezentace věnované bezpečnosti a hygieně práce, získávání povolení, materiálnímu zabezpečení. Den 2.: Představení materiálního zabezpečení a laboratorní techniky. Den 3.: Představení přístrojového vybavení včetně instruktáže a praktických ukázek v terénu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Exkurze, výuka v terénu
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 16 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní problémy přírodních věd na středoškolské úrovni
ukázat schopnost práce s jednoduchými měřícími přístroji
Odborné dovednosti
analyzovat základní problémy přírodních věd na středoškolské úrovni
hodnotit jednoduché datové soubory pomocí tabulek a základních grafů
Výsledky učení
Odborné znalosti
reprodukovat zákonnitosti bezpečnosti práce a pohybu v terénu a laboratoři
popsat přípravné kroky práce v terénu
vytvořit plán vlastních elementárních výzkumných, didaktických či projektových aktivit
Odborné dovednosti
hodnotit bezpečnostní rizika spojená s konkrétním návrhem terénních aktivit
provést rozbor základních zdrojů potřebných pro konkrétní úkol v terénu
diskutovat navržené metodické postupy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Kuna, M. a kol. Nedestruktivní archeologie. Praha: Academia. Academia Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Geografie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Chemie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Biologie se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Informatika se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Fyzika se zaměřením na vzdělávání (16) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní