Předmět: Člověk a jeho svět s didaktikou 4 (společnost - zeměpis)

« Zpět
Název předmětu Člověk a jeho svět s didaktikou 4 (společnost - zeměpis)
Kód předmětu CBG/Č1S4N
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mentlík Pavel, Doc. RNDr. PhD.
  • Kielbusová Zdeňka, PhDr.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia předmětu Člověk a jeho svět (společnost). Seznámení s odbornou literaturou jednotlivých oborů, z nichž předmět čerpá poznatky (zaměřeno především na literaturu vlastivědnou a geografickou), s literaturou metodickou a regionální. Odborné a metodické časopisy. 2. Mapa a plán. 3. Charakteristika místního regionu. 4. Geograficko-historická charakteristika ČR /poloha ČR, česká státnost, členění státu/. 5. Geograficko-historická charakteristika ČR /povrch, podnebí/. 6. Geograficko-historická charakteristika ČR /vodstvo, nerostné bohatství/. 7. Geograficko-historická charakteristika ČR /obyvatelstvo a osídlení ČR/. 8. Geograficko-historická charakteristika ČR /hospodářství ČR - zemědělství, lesní a vodní hospodářství/. 9. Geograficko-historická charakteristika ČR /průmysl/. 10. Geograficko-historická charakteristika ČR /doprava a služby/. 11. ČR v rámci Evropy, sousední státy, základní informace o světě. 12. Sousední státy - podrobnější geograficko-historická charakteristika. 13. Základy ochrany a tvorby životního prostředí, orientace dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce předmětů Člověk a jeho svět (společnost) na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Seminář
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
obecné: absolvování základních pedagogických a psychologických předmětů
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti obecné didaktiky
orientovat se v kurikulárních dokumentech
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát odbornou literaturu k jednotlivým oborům a literaturu metodickou, znát odborné a metodické časopisy.
Znát geograficko-historické charakteristiky ČR (poloha, členění státu, povrch, podnebí, vodstvo, nerostné bohatství, obyvatelstvo a osídlení, hospodářství, průmysl, doprava a služby).
Znát pozici ČR v Evropě a znát sousední státy a jejich geograficko-historické charakteristiky.
Znát základy ochrany a tvorby životního prostředí, orientaci dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce předmětů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.
Odborné dovednosti
je schopen/schopna pracovat s kartografickým materiálem a s digitálními mapami a využívat je ve výuce na primární škole
je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí, je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí
umí vytvářet jednoduché plány, náčrty trasy, panoramatické náčrty ap., je schopen provádět didaktickou transformaci a metodické ztvárnění učiva tak, že dovede k těmto dovednostem i žáky
jsou schopni na základě znalostí o regionech různých hierarchických úrovní identifikovat jejich problémy a výchovně je využít při didaktické transformaci učiva (např. multikulturní výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji ap.),
dokáží vytvořit PowerPointovou prezentaci vybraného regionu a využít ji k prezentaci učiva ve škole nebo k prezentaci regionu při vhodné příležitosti na veřejnosti,
je schopen/schopna evaluace v rámci předmětu, sebereflexe a autoevaluace
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Atlasy České republiky, Evropy, světa, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené..
  • Učebnice prvouky, vlastivědy a Člověk a jeho svět pro 1. st. ZŠ..
  • Beneš, Pavel; Rusek, Martin. Přírodovědné pokusy : pro mateřské školy a 1. stupeň základních škol : seminář a cvičení. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7290-928-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání : metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. První vydání. 2022. ISBN 978-80-7603-289-7.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (online). Praha, 2017.
  • Pike, Susan. Learning primary geography : ideas and inspiration from classrooms. First published. 2016. ISBN 978-1-138-92297-6.
  • Vavrdová, Alena. Didaktika vlastivědy. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
  • Willy, Tessa. Leading primary geography : the essential handbook for all teachers. First published. 2019. ISBN 978-1-84377-450-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr